Elintarviketeollisuus vesihuoltolaitoksen asiakkaana: Opas yhteistyön järjestämiseen
maa- ja metsätalousministeriö
27.01.2014
Julkaisusarja:
Maa- ja metsätalousministeriön julkaisuja 7/2014This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-453-869-5Tiivistelmä
Tähän oppaaseen Elintarviketeollisuus vesihuoltolaitoksen asiakkaana on koottu suuntaviivat vesihuoltolaitoksen ja elintarvikeyrityksen välisen asiakassuhteen järjestämiseen. Siinä korostetaan aktiivisen yhteistyön ja asiakassuhteen erityispiirteet huomioon ottavan vesihuoltosopimuksen laatimisen tärkeyttä. Maa- ja metsätalousministeriö on valmistellut oppaan laajassa yhteistyössä eri tahojen kanssa.
Oppaan perusteella vesihuoltolaitoksen ja elintarvikeyrityksen välisessä suhteessa tulisi keskittyä erityisesti riskienhallintaan, tiedonjakoon sekä yhteisten käytäntöjen luomiseen. Riskienhallinnan kehittämisen keinoina ovat esimerkiksi yhteisen riskienhallintasuunnitelman laatiminen ja vastuunjaosta sopiminen. Riittävä tiedonjako sekä aktiivinen ja ennakoiva vuoropuhelu kuuluvat hyvään asiakassuhteeseen.
Oppaan perusteella vesihuoltolaitoksen ja elintarvikeyrityksen välisessä suhteessa tulisi keskittyä erityisesti riskienhallintaan, tiedonjakoon sekä yhteisten käytäntöjen luomiseen. Riskienhallinnan kehittämisen keinoina ovat esimerkiksi yhteisen riskienhallintasuunnitelman laatiminen ja vastuunjaosta sopiminen. Riittävä tiedonjako sekä aktiivinen ja ennakoiva vuoropuhelu kuuluvat hyvään asiakassuhteeseen.