Maa- ja metsätalousministeriön tilusjärjestelystrategia 2008-2013
Avaa tiedosto
Lataukset:
maa- ja metsätalousministeriö
01.01.2008
Julkaisusarja:
Maa- ja metsätalousministeriön julkaisuja 1/2008This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-453-357-7Tiivistelmä
Matti Vanhasen II hallituksen hallitusohjelmassa todetaan, että tilusjärjestelyjä jatketaan koko maassa. Tilusjärjestelyille on Suomessa jatkuva tarve kiinteistörakenteen kehityshistorian ja luonnonolojen vuoksi. Järjestelyillä voidaan saada aikaan merkittäviä hyötyjä niin yhteiskunnan kuin yritystoiminnankin kannalta kohdealueen maaseutuyritystoiminnan edellytysten parantuessa, kun tiluksia kootaan tarkoituksenmukaisiksi käyttöyksiköiksi. Myös Euroopan Unionin komissio on korostanut yhtenäisten ja riittävän suurten maatalouden tuotantoyksiköiden muodostamisen tärkeyttä kannattavan maatilatalouden edellytyksenä.
Tilusjärjestelyjen yhteiskunnallinen vaikuttavuus perustuu tehokkaan ja tarkoituksenmukaisen kiinteistörakenteen ja kiinteistöjen käytön kautta maaseudun kestävään ja monipuoliseen kehittämiseen sekä maa- ja metsätalouden elinkeinojen kilpailukyvyn tukemiseen. Tilusjärjestelyitä voidaan lisäksi hyödyntää liikenneturvallisuushankkeissa sekä niillä voidaan edistää erilaisten maankäyttöön liittyvien hankkeiden toteuttamista sekä maiseman ja ympäristön suojelua.
Tässä strategiassa tarkastellaan tilusjärjestelyjä monesta näkökulmasta, mutta käsittelyn painopiste on yhteiskunnan varoin tuettavissa maanmittaustoimituksissa. Tilusjärjestelyjen tukeminen perustuu kansalliseen lainsäädäntöön, mutta sen yleiset periaatteet johdetaan EU-säännöstöstä. Tuki kohdennetaan siten, että toimenpiteillä saavutetaan paras mahdollinen vaikuttavuus. Strategiakaudella korostetaan eri näkökulmien yhdistämistä tilusjärjestelytoimituksiin, jolloin esimerkiksi ympäristöön, maisemaan ja liikenneturvallisuuteen liittyviä näkökulmia voidaan ottaa huomioon entistä laajemmin. Tilusjärjestelyiden hyötyjen arviointia kehitetään ja monipuolistetaan ja hankkeet hallitaan hankesalkkuna. Hankkeiden onnistuminen ja saavutetut tulokset arvioidaan. Tilusjärjestelytoimituksia tehdään nykyisten periaatteiden mukaisesti asiakkaiden tarpeiden pohjalta yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa. Strategiakaudella pääpaino on tuettavien toimitusten osalta peltotilusjärjestelyissä, mutta myös metsätilusjärjestelyjä voidaan aloittaa kysynnän mukaisesti.
Tilusjärjestelyjen yhteiskunnallinen vaikuttavuus perustuu tehokkaan ja tarkoituksenmukaisen kiinteistörakenteen ja kiinteistöjen käytön kautta maaseudun kestävään ja monipuoliseen kehittämiseen sekä maa- ja metsätalouden elinkeinojen kilpailukyvyn tukemiseen. Tilusjärjestelyitä voidaan lisäksi hyödyntää liikenneturvallisuushankkeissa sekä niillä voidaan edistää erilaisten maankäyttöön liittyvien hankkeiden toteuttamista sekä maiseman ja ympäristön suojelua.
Tässä strategiassa tarkastellaan tilusjärjestelyjä monesta näkökulmasta, mutta käsittelyn painopiste on yhteiskunnan varoin tuettavissa maanmittaustoimituksissa. Tilusjärjestelyjen tukeminen perustuu kansalliseen lainsäädäntöön, mutta sen yleiset periaatteet johdetaan EU-säännöstöstä. Tuki kohdennetaan siten, että toimenpiteillä saavutetaan paras mahdollinen vaikuttavuus. Strategiakaudella korostetaan eri näkökulmien yhdistämistä tilusjärjestelytoimituksiin, jolloin esimerkiksi ympäristöön, maisemaan ja liikenneturvallisuuteen liittyviä näkökulmia voidaan ottaa huomioon entistä laajemmin. Tilusjärjestelyiden hyötyjen arviointia kehitetään ja monipuolistetaan ja hankkeet hallitaan hankesalkkuna. Hankkeiden onnistuminen ja saavutetut tulokset arvioidaan. Tilusjärjestelytoimituksia tehdään nykyisten periaatteiden mukaisesti asiakkaiden tarpeiden pohjalta yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa. Strategiakaudella pääpaino on tuettavien toimitusten osalta peltotilusjärjestelyissä, mutta myös metsätilusjärjestelyjä voidaan aloittaa kysynnän mukaisesti.