Kehityspolku vanhuspalvelujen kotihoidon riittävyys -seurannan tiedonkeruun uudistamiselle
Alastalo, Hanna; Saske, Saana; Kohal, Johannes; Josefsson, Kim (2023)
Alastalo, Hanna
Saske, Saana
Kohal, Johannes
Josefsson, Kim
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-408-044-6
Työpaperi : 2023_010
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-408-044-6
Työpaperi : 2023_010
Tiivistelmä
Tämän julkaisun korvaa uusi päivitetty julkaisu osoitteessa: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401102235
Ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain (980/2012, ns. Vanhuspalvelulaki) perussäännöksen mukaan vanhuspalveluissa toimivassa toimintayksikössä on oltava sellainen henkilöstörakenne, joka vastaa toimintayksikössä olevien asiakkaiden määrää ja heidän toimintakykynsä edellyttämää palvelun tarvetta ja joka turvaa heille laadukkaat palvelut. Vanhuspalvelulaki uudistui 1.1.2023 siten, että se painottaa kotihoidon resurssien vahvistamista, laadun varmistamista ja niiden seurantaa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on seurannut vuodesta 2013 lain toimeenpanoa ja toteutumista Vanhuspalvelujen tila -seurannalla käyttäen erillistiedonkeruita. Osana Vanhuspalvelujen tila -seurantaa toteutetaan seurannat ympärivuorokautiselle palveluasumiselle ja kotihoidolle. Molemmissa seurataan toimintayksikön henkilöstörakennetta ja määrää sekä asiakkaiden määrää. Ympärivuorokautisen palveluasumisen osalta seurataan lisäksi henkilöstömitoitusta, ja kotihoidon osalta käyntimääriä. Uudistunut laki edellyttää intensiivisempää seurantaa. Tiedonkeruun syklin tiivistyessä erillistiedonkeruu ei ole ratkaisu, vaan on siirryttävä kertakirjaamisperiaatteella toimivaan tietojärjestelmistä tapahtuvaan tiedonkeruuseen. Työpaperin tarkoitus on kertoa kotihoidon riittävyys -seurannan nykytila ja tuoda esiin ja arvioida, miten kotihoidon seurantaa tulisi kehittää, jotta sen avulla pystyttäisiin vastaamaan mm. kysymykseen; saako kotihoidon asiakas palvelupäätöksessä tai -sopimuksessa luvatut palvelut. Julkaisuun on pyritty tuomaan kehitysaskeleet, joita askeltaen päästäisiin kohti toivottua päämäärää. Työpaperi on laadittu tietotuotannon kehittämistyön tueksi ja raportoimiseksi.
Ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain (980/2012, ns. Vanhuspalvelulaki) perussäännöksen mukaan vanhuspalveluissa toimivassa toimintayksikössä on oltava sellainen henkilöstörakenne, joka vastaa toimintayksikössä olevien asiakkaiden määrää ja heidän toimintakykynsä edellyttämää palvelun tarvetta ja joka turvaa heille laadukkaat palvelut. Vanhuspalvelulaki uudistui 1.1.2023 siten, että se painottaa kotihoidon resurssien vahvistamista, laadun varmistamista ja niiden seurantaa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on seurannut vuodesta 2013 lain toimeenpanoa ja toteutumista Vanhuspalvelujen tila -seurannalla käyttäen erillistiedonkeruita. Osana Vanhuspalvelujen tila -seurantaa toteutetaan seurannat ympärivuorokautiselle palveluasumiselle ja kotihoidolle. Molemmissa seurataan toimintayksikön henkilöstörakennetta ja määrää sekä asiakkaiden määrää. Ympärivuorokautisen palveluasumisen osalta seurataan lisäksi henkilöstömitoitusta, ja kotihoidon osalta käyntimääriä. Uudistunut laki edellyttää intensiivisempää seurantaa. Tiedonkeruun syklin tiivistyessä erillistiedonkeruu ei ole ratkaisu, vaan on siirryttävä kertakirjaamisperiaatteella toimivaan tietojärjestelmistä tapahtuvaan tiedonkeruuseen. Työpaperin tarkoitus on kertoa kotihoidon riittävyys -seurannan nykytila ja tuoda esiin ja arvioida, miten kotihoidon seurantaa tulisi kehittää, jotta sen avulla pystyttäisiin vastaamaan mm. kysymykseen; saako kotihoidon asiakas palvelupäätöksessä tai -sopimuksessa luvatut palvelut. Julkaisuun on pyritty tuomaan kehitysaskeleet, joita askeltaen päästäisiin kohti toivottua päämäärää. Työpaperi on laadittu tietotuotannon kehittämistyön tueksi ja raportoimiseksi.
Kokoelmat
- Kirjat [4222]