Valtioneuvoston koulutuspoliittinen selonteko
Valtioneuvosto
08.04.2021
Julkaisusarja:
Valtioneuvoston julkaisuja 2021:24This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-622-8Tiivistelmä
Koulutuspoliittisessa selonteossa valtioneuvosto antaa linjaukset koulutuksen ja tutkimuksen kehittämiseksi niin, että ne palvelevat Suomea, suomalaisia ja kansainvälistä yhteisöä kestävän kehityksen turvaten. Selonteossa esitetään kohti 2040-lukua ulottuva koulutuksen ja tutkimuksen tavoitetila sekä tarvittavat voimavarojen, rakenteiden ja ohjauksen muutokset, joilla vastataan ja vaikutetaan toimintaympäristön muutostekijöihin ja luodaan merkityksellisen elämän edellytykset kaikille. Tavoitetilan ja sen saavuttamiseksi tarvittavien toimenpiteiden perustana on koulutuksen ja tutkimuksen nykytilan sekä keskeisten toimintaympäristön muutosten analyysi.
Tavoitetilana on vahva sivistysperusta, oppijoiden hyvinvointi ja koulutuksellinen tasa-arvo, korkea koulutus- ja osaamistaso, koulutuksen ja tutkimuksen järjestäminen sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävällä tavalla, yhteistyön ja digitalisaation hyödyntäminen sekä koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälisyys.
Tavoitetilan saavuttamiseksi esitetään toimenpiteet varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen ja tutkittuun tietoon, vapaaseen sivistystyöhön, jatkuvaan oppimiseen, taide- ja kulttuurikasvatukseen ja taiteen perusopetukseen sekä opintotukeen. Erikseen esitetään ruotsinkielisen koulutuksen, maahanmuuttajien oppimisen, vammaisten ihmisten oppimisen sekä saamenkielisen koulutuksen tilannekuva sekä näiden tilannetta edistävät toimenpiteet.
Tavoitetilana on vahva sivistysperusta, oppijoiden hyvinvointi ja koulutuksellinen tasa-arvo, korkea koulutus- ja osaamistaso, koulutuksen ja tutkimuksen järjestäminen sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävällä tavalla, yhteistyön ja digitalisaation hyödyntäminen sekä koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälisyys.
Tavoitetilan saavuttamiseksi esitetään toimenpiteet varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen ja tutkittuun tietoon, vapaaseen sivistystyöhön, jatkuvaan oppimiseen, taide- ja kulttuurikasvatukseen ja taiteen perusopetukseen sekä opintotukeen. Erikseen esitetään ruotsinkielisen koulutuksen, maahanmuuttajien oppimisen, vammaisten ihmisten oppimisen sekä saamenkielisen koulutuksen tilannekuva sekä näiden tilannetta edistävät toimenpiteet.