Sosiaali- ja terveysalan korkeakoulutuksen kehittäminen -hanke : väliraportti
Valtioneuvosto
08.02.2022
Julkaisusarja:
Valtioneuvoston julkaisuja 2022:9This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-605-1Tiivistelmä
Opetus- ja kulttuuriministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön yhteisen sosiaali- ja terveysalan korkeakoulutuksen kehittäminen -hankkeen (SOTEKO) tehtävänä on sosiaali- ja terveysalan alempiin ja ylempiin korkeakoulututkintoihin johtavan koulutuksen ja niitä täydentävän korkeakoulutuksen kehittäminen. Tavoitteena on joustavammat ja tehokkaammat koulutuspolut, selkeämpi koulutus- ja tutkintorakenne sekä osaavan työvoiman saatavuuden ja jatkuvan oppimisen parantaminen. Väliraportti sisältää koulutuksen nykytilan kuvauksen ja hanketyöryhmän johtopäätöksiä alan korkeakoulutuksen kehittämiseksi. Hankkeen tietopohjaa laajennetaan vuonna 2023. Loppuraportti julkaistaan vuoden 2024 alussa. Hanke ei ole vielä käsitellyt kaikkia toimeksiannon mukaisia tehtäviä, joten sen johtopäätökset ovat luonteeltaan alustavia.
Tilastotarkastelu osoittaa, että alan koulutukset ovat vetovoimaisia. Vetovoiman kehitystä on tarkasteltava jatkotyönä. Sairaanhoitajien tulisi voida lisäpätevöityä terveydenhoitajiksi tai ensihoitajiksi. Kätilökoulutuksen rakenne uudistetaan. Kaksoistutkintojen eli kätilön, ensihoitajan ja terveydenhoitajan koulutusrakennetta käsitellään alatyöryhmässä. Korkeakoulusektorien välisten siirtymien sujuvoittamista jatkovalmistellaan alatyöryhmissä. Sote-uudistuksen toimeenpano edellyttää johtamisosaamista, jota tulisi toteuttaa monialaisena koulutuksena.
Tilastotarkastelu osoittaa, että alan koulutukset ovat vetovoimaisia. Vetovoiman kehitystä on tarkasteltava jatkotyönä. Sairaanhoitajien tulisi voida lisäpätevöityä terveydenhoitajiksi tai ensihoitajiksi. Kätilökoulutuksen rakenne uudistetaan. Kaksoistutkintojen eli kätilön, ensihoitajan ja terveydenhoitajan koulutusrakennetta käsitellään alatyöryhmässä. Korkeakoulusektorien välisten siirtymien sujuvoittamista jatkovalmistellaan alatyöryhmissä. Sote-uudistuksen toimeenpano edellyttää johtamisosaamista, jota tulisi toteuttaa monialaisena koulutuksena.