Yliopiston muutos ja akateemisen työn tasa-arvot : Opetus- ja tutkimustyön tekemisen ehdot ja mahdollisuudet yliopistossa
Haapakorpi, Arja; Plamper, Raakel; Tapanila, Katriina; Jauhiainen, Annukka; Laiho, Anne; Leinonen, Minna; Ylijoki, Oili-Helena; Jauhiainen, Arto (2023-01-25)
Haapakorpi, Arja
Plamper, Raakel
Tapanila, Katriina
Jauhiainen, Annukka
Laiho, Anne
Leinonen, Minna
Ylijoki, Oili-Helena
Jauhiainen, Arto
Valtioneuvoston kanslia
25.01.2023
Julkaisusarja:
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2023:3Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-294-7Tiivistelmä
Raportissa tarkastelemme erilaisissa asemissa olevien opetus- ja tutkimustyön tekijöiden tehtäviä, työn tekemisen ehtoja ja mahdollisuuksia ja niiden muutoksia. Erittelemme haastatteluaineistoihin pohjautuen tutkija-opettajien työnkuvaa ja urakehitystä. Aineistot on kerätty Turun, Tampereen ja Itä-Suomen yliopistoista.
Tutkija-opettajien työtehtävissä on perustehtävien lisäksi painottuneet tutkimusrahoituksen hakeminen ja johtaminen eri muodoissaan. Tenure track -uramalli on noussut urakehitysten, -mahdollisuuksien ja arvottamisen vertailukohdaksi. Se erottelee varhaisessa vaiheessa opetuspainotteisen, tutkimuspainotteisen ja professuuriin johtavan uran.
Tutkija-opettajat työskentelevät työnimikkeestä riippumatta erilaisissa toimenkuvissa ja olosuhteissa. “Hyvän” akateemisen työn tekemisen mahdollisuudet vaihtelevat ajallisten resurssien mukaan. Lisäksi tehtävät ja vastuut, kuten hallintotehtävät, ovat lisääntyneet. “Näkymättömän työn” määrän kasvu on lisännyt työn kuormitusta. Tutkimus- ja opetustyö koetaan kuitenkin edelleen merkityksellisenä.
Tutkija-opettajien työn kehittämiseksi tulisi kiinnittää huomiota erilaisten työtehtävien näkyväksi tekemiseen ja tasavertaiseen jakamiseen yksiköissä, digitaalisten järjestelmien toimivuuteen, tutkimuksen jatkuvuuden mahdollistamiseen ja laadun arvioinnin tarkoituksenmukaisuuteen sekä opetusresurssien riittävyyteen.
Tutkija-opettajien työtehtävissä on perustehtävien lisäksi painottuneet tutkimusrahoituksen hakeminen ja johtaminen eri muodoissaan. Tenure track -uramalli on noussut urakehitysten, -mahdollisuuksien ja arvottamisen vertailukohdaksi. Se erottelee varhaisessa vaiheessa opetuspainotteisen, tutkimuspainotteisen ja professuuriin johtavan uran.
Tutkija-opettajat työskentelevät työnimikkeestä riippumatta erilaisissa toimenkuvissa ja olosuhteissa. “Hyvän” akateemisen työn tekemisen mahdollisuudet vaihtelevat ajallisten resurssien mukaan. Lisäksi tehtävät ja vastuut, kuten hallintotehtävät, ovat lisääntyneet. “Näkymättömän työn” määrän kasvu on lisännyt työn kuormitusta. Tutkimus- ja opetustyö koetaan kuitenkin edelleen merkityksellisenä.
Tutkija-opettajien työn kehittämiseksi tulisi kiinnittää huomiota erilaisten työtehtävien näkyväksi tekemiseen ja tasavertaiseen jakamiseen yksiköissä, digitaalisten järjestelmien toimivuuteen, tutkimuksen jatkuvuuden mahdollistamiseen ja laadun arvioinnin tarkoituksenmukaisuuteen sekä opetusresurssien riittävyyteen.
Kuvaus
Tämä julkaisu on toteutettu osana valtioneuvoston selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa. (tietokayttoon.fi) Julkaisun sisällöstä vastaavat tiedon tuottajat, eikä tekstisisältö välttämättä edusta valtioneuvoston näkemystä.