Liikennehankkeiden tuottamien vaikutusten hyödyntäminen osana hankkeiden rahoitusta
Haapamäki, Taina; Väänänen, Touko; Kantala, Tommi; Wikström, Kim; Jungar, Anders; Spohr, Jonas; Falkenbach, Heidi; Laakso, Seppo; Ekroos, Ari (2021-03-15)
Haapamäki, Taina
Väänänen, Touko
Kantala, Tommi
Wikström, Kim
Jungar, Anders
Spohr, Jonas
Falkenbach, Heidi
Laakso, Seppo
Ekroos, Ari
Valtioneuvoston kanslia
15.03.2021
Julkaisusarja:
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2021:16This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-146-9Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on ollut tuottaa ehdotukset vaihtoehtoisista rahoitus- ja toimitusmalleista, joita voidaan soveltaa liikennehankkeiden rahoittamiseen, sekä arvioida tunnistettujen rahoitus- ja toimitusmallien soveltuvuutta erilaisten hankkeiden rahoittamiseen.
Tutkimuksen mukaan käyttäjämaksut ja maan arvonnousua hyödyntävät instrumentit voivat toimia keinona kytkeä liikennehankkeiden vaikutukset osaksi rahoitusta. Vaikutusten hyödyntämisen potentiaali hankkeiden rahoittamiseksi vaihtelee alueittain ja hankkeella tulee olla riittävän suuria vaikutuksia alueiden saavutettavuuteen.
Esimerkkilaskelmat osoittavat, että varsinkin kaupunkiseuduilla yhteiskuntarakennetta tiivistävän kaavoituksen ja kiinteistökehittämisen menetelmät voivat olla tehokas tapa hyödyntää maan arvon nousua liikennehankkeen rahoituksessa. Käyttäjämaksut soveltuvat paremmin yhteysvälihankkeiden hyötyjen keräämiseen. Myös kiinteistövero ja sen kehittäminen voivat auttaa hankkeiden vaikutusten liittämisessä osaksi niiden rahoitusta.
Vaihtoehtoisten rahoitus- ja toimitusmallien hyödyntäminen voi olla haastavaa. Uusien mallien käyttö vaatii poliittista sitoutumista, ennakoitavuutta ja osaamista, jotta yksityiset toimijat kiinnostuvat hankkeista. Vaihtoehtoiset mallit voivat parhaimmillaan parantaa hankkeita koskevaa riskienhallintaa, päätöksentekoa ja näin lisätä hankkeiden tuottavuutta.
Tutkimuksen mukaan käyttäjämaksut ja maan arvonnousua hyödyntävät instrumentit voivat toimia keinona kytkeä liikennehankkeiden vaikutukset osaksi rahoitusta. Vaikutusten hyödyntämisen potentiaali hankkeiden rahoittamiseksi vaihtelee alueittain ja hankkeella tulee olla riittävän suuria vaikutuksia alueiden saavutettavuuteen.
Esimerkkilaskelmat osoittavat, että varsinkin kaupunkiseuduilla yhteiskuntarakennetta tiivistävän kaavoituksen ja kiinteistökehittämisen menetelmät voivat olla tehokas tapa hyödyntää maan arvon nousua liikennehankkeen rahoituksessa. Käyttäjämaksut soveltuvat paremmin yhteysvälihankkeiden hyötyjen keräämiseen. Myös kiinteistövero ja sen kehittäminen voivat auttaa hankkeiden vaikutusten liittämisessä osaksi niiden rahoitusta.
Vaihtoehtoisten rahoitus- ja toimitusmallien hyödyntäminen voi olla haastavaa. Uusien mallien käyttö vaatii poliittista sitoutumista, ennakoitavuutta ja osaamista, jotta yksityiset toimijat kiinnostuvat hankkeista. Vaihtoehtoiset mallit voivat parhaimmillaan parantaa hankkeita koskevaa riskienhallintaa, päätöksentekoa ja näin lisätä hankkeiden tuottavuutta.
Kuvaus
Tämä julkaisu on toteutettu osana valtioneuvoston selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa (tietokayttoon.fi). Julkaisun sisällöstä vastaavat tiedon tuottajat, eikä tekstisisältö välttämättä edusta valtioneuvoston näkemystä.