Taimenen poikasten alasvaellus Hietaman- ja Leuhunkosken voimalaitoksilla : FRESHABIT -projektin Saarijärven reitin alasvaellustutkimus
Karppinen, Petri; Helminen, Jani; Hynninen, Mikko; Keskinen, Tapio; Vehanen, Teppo (2022)
Karppinen, Petri
Helminen, Jani
Hynninen, Mikko
Keskinen, Tapio
Vehanen, Teppo
Julkaisusarja
Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus
Numero
19/2022
Sivut
31 s.
Luonnonvarakeskus
2022
© Luonnonvarakeskus
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-380-384-8
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-380-384-8
Tiivistelmä
Taimenen poikasten alasvaellusta tutkittiin Saarijärven reitin voimalaitoksilla toukokuussa 2021. Kaikkiaan 60 taimenta merkittiin radiolähettimellä ja 398 kalaa PIT-merkillä. Kalat vapautettiin neljässä erässä Leuhunkosken ja Hietamankosken voimalaitosten yläpuolelle. Tavoitteena oli selvittää taimenen poikasten käyttäytymistä, reitinvalintaa ja kuolleisuutta alasvaelluksen yhteydessä.
Kalat etenivät vapautuspaikalta voimalaitokselle ja padon alapuolelle pääosin alle vuorokaudessa (keskiarvo: Leuhu 7,2 tuntia, Hietama 8,4 tuntia). Leuhun voimalaitoksella 93 % kaloista laskeutui alakanavaan voimalaitoksen ja ohijuoksutuskanavan kautta. Kalatien kautta meni 7 % lähettimellä merkityistä kaloista, ja 2,5–5,0 % PIT-merkityistä kaloista. Hietaman voimalaitoksella 74 % kaloista meni alas voimalaitoksesta ja 26 % ohijuoksutusluukkujen kautta. Hietaman kalatiehen ei mennyt yhtään lähettimellä merkittyä kalaa. PIT-merkeistä vain yksi havaittiin kalatiessä.
Leuhun voimalaitoksen ja ohijuoksutuskanavan kautta alakanavaan laskeutuneiden kalojen kuolleisuus oli 35 %. Alakanavassa petokalojen syömäksi joutui 33 % kaloista. Hietaman voimalaitoksella alasmenneistä kaloista alle 10 % kuoli voimalaitoksen läpimenon yhteydessä. Alakanavassa predaation kohteeksi joutui 11–37 % kaloista. Hietaman ohijuoksutuskanavaan menneet kalat selvisivät alasmenosta, mutta osa kaloista jäi alakanavaan loukkuun ohijuoksutuksen päätyttyä. Näin ohijuoksutuskanavaan laskeutuneiden kalojen kuolleisuus oli 71 %. Patoaltaalle jäi molemmilla voimalaitoksilla noin 10 % kaloista. Kalojen kokonaiskuolleisuus oli näin ollen melko korkealla tasolla: Leuhussa 60 % ja Hietamassa 39–55 %.
Kalojen alasvaellukseen liittyvä kuolleisuus oli ennakoitua suurempaa Leuhun voimalaitoksessa ja Hietaman ohijuoksutuskanavassa. Alasvaelluskuolleisuuden vähentämiselle on eniten tarvetta ja toisaalta myös parhaat mahdollisuudet juuri näihin asioihin liittyen. Leuhussa tulisi kehittää kalojen ohjaamista alavirtaan kalatien kautta, ja Hietamalla parantaa kalojen kulkumahdollisuuksia ohijuoksutuskanavassa.
Kalat etenivät vapautuspaikalta voimalaitokselle ja padon alapuolelle pääosin alle vuorokaudessa (keskiarvo: Leuhu 7,2 tuntia, Hietama 8,4 tuntia). Leuhun voimalaitoksella 93 % kaloista laskeutui alakanavaan voimalaitoksen ja ohijuoksutuskanavan kautta. Kalatien kautta meni 7 % lähettimellä merkityistä kaloista, ja 2,5–5,0 % PIT-merkityistä kaloista. Hietaman voimalaitoksella 74 % kaloista meni alas voimalaitoksesta ja 26 % ohijuoksutusluukkujen kautta. Hietaman kalatiehen ei mennyt yhtään lähettimellä merkittyä kalaa. PIT-merkeistä vain yksi havaittiin kalatiessä.
Leuhun voimalaitoksen ja ohijuoksutuskanavan kautta alakanavaan laskeutuneiden kalojen kuolleisuus oli 35 %. Alakanavassa petokalojen syömäksi joutui 33 % kaloista. Hietaman voimalaitoksella alasmenneistä kaloista alle 10 % kuoli voimalaitoksen läpimenon yhteydessä. Alakanavassa predaation kohteeksi joutui 11–37 % kaloista. Hietaman ohijuoksutuskanavaan menneet kalat selvisivät alasmenosta, mutta osa kaloista jäi alakanavaan loukkuun ohijuoksutuksen päätyttyä. Näin ohijuoksutuskanavaan laskeutuneiden kalojen kuolleisuus oli 71 %. Patoaltaalle jäi molemmilla voimalaitoksilla noin 10 % kaloista. Kalojen kokonaiskuolleisuus oli näin ollen melko korkealla tasolla: Leuhussa 60 % ja Hietamassa 39–55 %.
Kalojen alasvaellukseen liittyvä kuolleisuus oli ennakoitua suurempaa Leuhun voimalaitoksessa ja Hietaman ohijuoksutuskanavassa. Alasvaelluskuolleisuuden vähentämiselle on eniten tarvetta ja toisaalta myös parhaat mahdollisuudet juuri näihin asioihin liittyen. Leuhussa tulisi kehittää kalojen ohjaamista alavirtaan kalatien kautta, ja Hietamalla parantaa kalojen kulkumahdollisuuksia ohijuoksutuskanavassa.
Collections
- Julkaisut [85546]