Slutrapport om förnyandet av personbeteckningen
Avaa tiedosto
Lataukset:
Finansministeriet
13.05.2020
Julkaisusarja:
Finansministeriets publikationer 2020:42This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-367-325-0Julkaisun muut kieliversiot:
SuomeksiTiivistelmä
Den 21 augusti 2017 tillsatte finansministeriet en arbetsgrupp för att utreda förnyandet av personbeteckningen och identitetshantering garanterad av staten under en mandatperiod från den 1 september 2017 till den 31 december 2019 (bilaga 1). Arbetsgruppens sammansättning och uppdrag ändrades den 24 september 2019 (bilaga 2). Detta är arbetsgruppens slutrapport, där arbetsgruppen lägger fram förslag till grund för det fortsatta arbetet med att förnya identifieringen av personer. Arbetsgruppen tillsattes eftersom den nuvarande personbeteckningens struktur samt sättet hur den skapas, beviljas och används inte anses motsvara samhällets behov på längre sikt. Till exempel de internationella migrationsströmmarna gör att det i samhället finns många personer som måste identifieras, men som inte har någon personbeteckning. Samtidigt har den tekniska utvecklingen gjort det möjligt att sköta ärenden utan att man personligen behöver besöka ett fysiskt verksamhetsställe. Därför är det viktigt att i den digitala ärendeprocessen kunna identifiera i synnerhet finländare som bor utomlands, men också utländska personer. Arbetsgruppens förslag har således också samband med utvecklingen av elektronisk identifiering.