Nuorisotyötä kouluissa ja oppilaitoksissa
Editoija
Kantonen, Heikki
Hännikäinen-Uutela, Anna-Liisa
Kiilakoski, Tomi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-372-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-372-3
Tiivistelmä
Tämä julkaisu on tarkoitettu erityisesti nuorisotyötä kouluissa ja oppilaitoksissa toteuttaville ja sitä suunnitteleville ammattilaisille. Artikkelit tarjoavat myös kuntien ja kuntayhtymien päättäjille tilaisuuden tutustua koulu- ja oppilaitosnuorisotyön mahdollisuuksiin. Artikkeleissa esiteltyihin toimintoihin osallistuminen on nuorille vapaaehtoista. Suurin osa toimintamalleista on mahdollista toteuttaa ilman taloudellista lisäresurssia, mutta kaikki vaativat koulujen ja oppilaitosten aikuisten vahvaa sitoutumista. Nuorten hyvinvoinnin ja kasvun tukeminen on aina haasteellista, mutta opetustehtävän ja arvioinnin lisäksi myös nuoren elämän muiden osa-alueiden tukemisella on merkitystä. Artikkeleissa esitellyt toimintamallit voivat vahvistaa nuorten hyvinvointia ja vähentää merkittävästi pahoinvointia ja syrjäytymisen riskiä.
Luomme aluksi katsauksen valtakunnallisiin toimintamalleihin. Seuraavaksi tutustumme paikallisiin toimintamalleihin ja kolmannessa luvussa käsittelemme koulun ja nuorisotyön kumppanuuden ja yhteistyön käytäntöjä. Lopuksi pohdimme, millaiseen suuntaan kehitystyön on hyvä jatkua. Artikkeleissa kuvataan käytännön menetelmiä koulupudokkaiden tukemisesta menestyvien opiskelijoiden tukemiseen sekä yksilötyöstä ryhmätoiminnan toteuttamiseen. Nuorisotyön toimijoina ovat yhtä lailla järjestöt, kuntien nuorisopalvelut, seurakunta ja neljäs sektori kuin oppilaitosten ammattilaisetkin.
Luomme aluksi katsauksen valtakunnallisiin toimintamalleihin. Seuraavaksi tutustumme paikallisiin toimintamalleihin ja kolmannessa luvussa käsittelemme koulun ja nuorisotyön kumppanuuden ja yhteistyön käytäntöjä. Lopuksi pohdimme, millaiseen suuntaan kehitystyön on hyvä jatkua. Artikkeleissa kuvataan käytännön menetelmiä koulupudokkaiden tukemisesta menestyvien opiskelijoiden tukemiseen sekä yksilötyöstä ryhmätoiminnan toteuttamiseen. Nuorisotyön toimijoina ovat yhtä lailla järjestöt, kuntien nuorisopalvelut, seurakunta ja neljäs sektori kuin oppilaitosten ammattilaisetkin.