Discord-pedagogiikkaa ja digitaalista ohjausta kehittämässä. Tasa-arvoa, luovia ja pelillisiä menetelmiä verkossa tapahtuvaan työpajavalmennukseen
Editoija
Purhonen, Kirsi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-349-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-349-5
Tiivistelmä
Tämän julkaisun lähtökohdat liittyvät kevään 2020 koronapandemian vaikutuksiin ja kokemuksiin. PeliKlaani-hankkeen tavoitteena oli kehittää ja toteuttaa erilaisia valmennuksia, joilla tuetaan osallistujien sukupuolelle epätyypillisiä urapolkuja, erilaisten ihmisryhmien kohtaamisia sekä tasa-arvoa ja osallisuutta edistävää ajattelua. Hyvinvoinnin tukeminen elämäntapavalmennuksen avulla oli myös merkittävässä roolissa. Hyvinvoiva ihminen kykenee tekemään paremmin myös urasuunnitteluun liittyviä ratkaisuja. Kehittämisen välineenä käytimme luovia ja pelillisiä menetelmiä. Hankkeen tavoitteiden mukaisia valmennuksia on luontevinta toteuttaa kasvokkain erilaisissa ryhmämuodoissa. Koronatilanteen vuoksi jouduimme muotoilemaan toimintaamme uusiksi verkkoon siirrettäviin, pienimuotoisiin
työpajakokeiluihin. Näin pyrittiin mukautumaan vallitseviin olosuhteisiin ja turvattiin muun muassa työpajoilla käyvien nuorten valmennussopimuksia, jotta kukaan ei jäisi yksin.
Julkaisuun on koottu hankkeen yhteistyökumppanien ja muiden kehittämishankkeiden tekemää työtä. Yhdistävinä tekijöinä ovat olleet nuoret, digitaalisuus ja Discord. Nuorten lisäksi PeliKlaanin osallistujissa on ollut mukana eri-ikäisiä kehitysvammaisia, joiden osallisuus digitaalisuudesta ja pelillisyydestä ei ole itsestään selvää ja edellyttää samalla mediakasvatusta.
Julkaisun ensimmäisen osan, Valmennusta Discordissa, muodostavat neljä artikkelia, ensimmäisessä Kirsi Purhonen avaa PeliKlaani-hankkeen kehittämisen taustalla olevia asioita ja kolme seuraavaa artikkelia kuvaavat Discordin ominaisuuksia ja Mikkelin nuorten työpajoilla Discordissa tapahtunutta valmennusta. Kirjoittajina ovat Minna Porvari PeliKlaani-hankkeesta avaten Discordin toiminnallisuutta. Heikki Kantonen ja Ville Eerikäinen Digillä duuniin -hankkeesta kuvaavat kehittämiskokeilujaan ja Discordin käyttämistä verkkotyöpajan toimintaympäristönä. Mikkelin kaupungin nuorten työpajoilta Sippo Seurujärvi ja Anu Pauloma kuvaavat kevään 2020 työpajan arkea verkossa. Julkaisun toisessa osassa, Pelillisyyttä ja Discord-pedagogiikkaa, tarkastelemme kahdessa artikkelissa lähemmin pelillisyyttä ja Discordin pedagogista työotetta. Kirjoittajina Minna Porvari ja Kirsi Purhonen PeliKlaani-hankkeesta. Kehittämisen tuloksena muodostui myös uusi käsite, Discord-pedagogiikka (Purhonen, Taina & Lehtinen 2020), joka kuvaa Discordissa toteutetun ohjauksen pedagogista luonnetta ja erityisyyttä. Kolmannessa osassa, Luovia ja pelillisiä menetelmiä, kuvaamme valmennussisältöjä viidessä artikkelissa ja osion päättää yhteenvetoartikkeli. Anna Jussilainen ja Enna Angervuori Huuma-hankkeesta kertovat soveltavasta taiteesta ja kehollisuudesta, CV:n tekemistä ohjasivat Jarmo Rinne ja Riina Hämäläinen Digivoimaa-hankkeesta, Hyvinvointipalvelut Jussilan Mirka Jussila kirjoittaa verkossa toteutetusta elämäntapavalmennuksesta ja Anni Seppä ja Kirsi Purhonen PeliKlaani-hankkeesta kirjoittavat itsetuntemukseen ja tulevaisuuteen tähtäävistä sisällöistä. Osion viimeinen menetelmäartikkeli kuvaa Savoset monipalvelukeskuksessa toteutettua verkkotyöpajaa, jonka kirjoittajana toimii Jani Lehtinen PeliKlaani-hankkeesta. Osio päättyy Kirsi Purhosen artikkeliin digitaalisuuden ja pelillisyyden hyödyistä ja tasa-arvoisen ohjauksen saavutettavuudesta.
työpajakokeiluihin. Näin pyrittiin mukautumaan vallitseviin olosuhteisiin ja turvattiin muun muassa työpajoilla käyvien nuorten valmennussopimuksia, jotta kukaan ei jäisi yksin.
Julkaisuun on koottu hankkeen yhteistyökumppanien ja muiden kehittämishankkeiden tekemää työtä. Yhdistävinä tekijöinä ovat olleet nuoret, digitaalisuus ja Discord. Nuorten lisäksi PeliKlaanin osallistujissa on ollut mukana eri-ikäisiä kehitysvammaisia, joiden osallisuus digitaalisuudesta ja pelillisyydestä ei ole itsestään selvää ja edellyttää samalla mediakasvatusta.
Julkaisun ensimmäisen osan, Valmennusta Discordissa, muodostavat neljä artikkelia, ensimmäisessä Kirsi Purhonen avaa PeliKlaani-hankkeen kehittämisen taustalla olevia asioita ja kolme seuraavaa artikkelia kuvaavat Discordin ominaisuuksia ja Mikkelin nuorten työpajoilla Discordissa tapahtunutta valmennusta. Kirjoittajina ovat Minna Porvari PeliKlaani-hankkeesta avaten Discordin toiminnallisuutta. Heikki Kantonen ja Ville Eerikäinen Digillä duuniin -hankkeesta kuvaavat kehittämiskokeilujaan ja Discordin käyttämistä verkkotyöpajan toimintaympäristönä. Mikkelin kaupungin nuorten työpajoilta Sippo Seurujärvi ja Anu Pauloma kuvaavat kevään 2020 työpajan arkea verkossa. Julkaisun toisessa osassa, Pelillisyyttä ja Discord-pedagogiikkaa, tarkastelemme kahdessa artikkelissa lähemmin pelillisyyttä ja Discordin pedagogista työotetta. Kirjoittajina Minna Porvari ja Kirsi Purhonen PeliKlaani-hankkeesta. Kehittämisen tuloksena muodostui myös uusi käsite, Discord-pedagogiikka (Purhonen, Taina & Lehtinen 2020), joka kuvaa Discordissa toteutetun ohjauksen pedagogista luonnetta ja erityisyyttä. Kolmannessa osassa, Luovia ja pelillisiä menetelmiä, kuvaamme valmennussisältöjä viidessä artikkelissa ja osion päättää yhteenvetoartikkeli. Anna Jussilainen ja Enna Angervuori Huuma-hankkeesta kertovat soveltavasta taiteesta ja kehollisuudesta, CV:n tekemistä ohjasivat Jarmo Rinne ja Riina Hämäläinen Digivoimaa-hankkeesta, Hyvinvointipalvelut Jussilan Mirka Jussila kirjoittaa verkossa toteutetusta elämäntapavalmennuksesta ja Anni Seppä ja Kirsi Purhonen PeliKlaani-hankkeesta kirjoittavat itsetuntemukseen ja tulevaisuuteen tähtäävistä sisällöistä. Osion viimeinen menetelmäartikkeli kuvaa Savoset monipalvelukeskuksessa toteutettua verkkotyöpajaa, jonka kirjoittajana toimii Jani Lehtinen PeliKlaani-hankkeesta. Osio päättyy Kirsi Purhosen artikkeliin digitaalisuuden ja pelillisyyden hyödyistä ja tasa-arvoisen ohjauksen saavutettavuudesta.