Ideariihi häkkäys jamit. Yhteiskehittämisen opas opettajille
Editoija
Kesämaa, Heli
Mattila, Marita
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-321-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-321-1
Tiivistelmä
Tämän materiaalin tavoitteena on luoda opettajalle käsitys siitä
• mitä yhteiskehittäminen tarkoittaa
• miksi yhteiskehittämisen tapahtumia kannattaa yhdistää osaksi opetusta
• milloin tapahtumat ovat käyttökelpoisia osana opetusta
• mitä pitää ottaa huomioon suunnittelussa ja järjestelyissä
Yhteiskehittämisen tapahtumat edustavat työelämälähtöistä pedagogiikkaa ja näin rakentavat siltaa opiskelijoiden ja työelämän välille. Tapahtumat antavat opettajalle mahdollisuuden uudistaa menetelmiään työelämän tarpeiden pohjalta.
Verkko-opiskelun lisääntyessä opiskelijat kohtaavat toisiaan ja muiden alojen opiskelijoita yhä harvemmin. Yhteiskehittäminen tarjoaakin tilaisuuden kohdata ja työskennellä luontevasti eri alojen opiskelijoiden ja ammattilaisten kanssa.
Tämän materiaalin tarkoitus on auttaa opettajaa pedagogisen käsikirjoituksen luomisessa. Materiaali perustuu sekä aihealueen kirjallisuuteen että käytännön kokemuksiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) Symbioosi-hankkeessa. Käytännön kokemusta on hankittu osallistumalla, havainnoimalla ja arvioimalla yhteensä 12 yhteiskehittämistapahtuman suunnittelua, toteutusta ja tuloksia. Tapahtumia olivat
3 hackathonia
3 design jamia
4 aivoriihityyppistä tapahtumaa
2 opintojaksoa, joihin sisältyi yhteiskehittämistä.
Tapahtumat ja opintojaksot toteutettiin Xamkissa vuosina 2019–2020. Puolet niistä toteutettiin kasvokkain ja puolet täysin verkon välityksellä. Aineistoa kerättiin kyselytutkimuksilla osallistujilta ja mentoreilta, haastatteluilla osallistujilta ja kumppaneilta, havainnoimalla tapahtumissa sekä opiskelijoiden oppimistehtävistä ja keskusteluista.
• mitä yhteiskehittäminen tarkoittaa
• miksi yhteiskehittämisen tapahtumia kannattaa yhdistää osaksi opetusta
• milloin tapahtumat ovat käyttökelpoisia osana opetusta
• mitä pitää ottaa huomioon suunnittelussa ja järjestelyissä
Yhteiskehittämisen tapahtumat edustavat työelämälähtöistä pedagogiikkaa ja näin rakentavat siltaa opiskelijoiden ja työelämän välille. Tapahtumat antavat opettajalle mahdollisuuden uudistaa menetelmiään työelämän tarpeiden pohjalta.
Verkko-opiskelun lisääntyessä opiskelijat kohtaavat toisiaan ja muiden alojen opiskelijoita yhä harvemmin. Yhteiskehittäminen tarjoaakin tilaisuuden kohdata ja työskennellä luontevasti eri alojen opiskelijoiden ja ammattilaisten kanssa.
Tämän materiaalin tarkoitus on auttaa opettajaa pedagogisen käsikirjoituksen luomisessa. Materiaali perustuu sekä aihealueen kirjallisuuteen että käytännön kokemuksiin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) Symbioosi-hankkeessa. Käytännön kokemusta on hankittu osallistumalla, havainnoimalla ja arvioimalla yhteensä 12 yhteiskehittämistapahtuman suunnittelua, toteutusta ja tuloksia. Tapahtumia olivat
3 hackathonia
3 design jamia
4 aivoriihityyppistä tapahtumaa
2 opintojaksoa, joihin sisältyi yhteiskehittämistä.
Tapahtumat ja opintojaksot toteutettiin Xamkissa vuosina 2019–2020. Puolet niistä toteutettiin kasvokkain ja puolet täysin verkon välityksellä. Aineistoa kerättiin kyselytutkimuksilla osallistujilta ja mentoreilta, haastatteluilla osallistujilta ja kumppaneilta, havainnoimalla tapahtumissa sekä opiskelijoiden oppimistehtävistä ja keskusteluista.