Pk-yritysten askelmia digiportailla. Etelä-Savon Digipuntari 2020
Editoija
Ollanketo, Anna
Rajahonka, Mervi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-285-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-285-6
Tiivistelmä
Digiportaat-hanke on vuosina 2019 ja 2020 tavoittanut suuren joukon pieniä ja keskisuuria eteläsavolaisia yrityksiä. Digiportaiden toteutusmallissa yritysneuvojat tekevät yrityksille digiosaamiskartoituksia, jotka auttavat ohjaamaan yrityksiä niille sopiviin koulutuksiin. Digiportaissa on tausta-ajatuksena porrasmalli, jossa yritys voi edetä digitaalisista perusvalmiuksista kohti syvempää digitalisaation hyödyntämistä. Digiportaiden osaamiskartoitukset ja koulutukset on suunnattu erityisesti parantamaan pienten yritysten digivalmiuksia.
Tämän julkaisun ensimmäinen artikkeli johdattelee aiheeseen antamalla ohjeita pk-yrittäjän digitaalisen näkyvyyden kehittämiseen. Seuraavissa artikkeleissa analysoidaan osaamiskartoitusten tuloksia yleisesti ja teemoittain. Toteutetut osaamiskartoitukset piirtävät laaja-alaisesti kuvaa eteläsavolaisten yritysten digikunnosta. Neljännessä artikkelissa esitellään osaamisen myymistä verkossa. Tämä aihe nousi ajankohtaiseksi erityisesti osaamisintensiivisille pk-yrityksille koronan laajennuttua keväällä maailmanlaajuiseksi pandemiaksi, ja aiheesta organisoitiin Digiportaat-hankkeessa nopeasti koulutusta. Julkaisun viimeinen artikkeli pohtii kompastuskiviä digiportailla sekä esittelee keinoja niiden ylittämiseen. Digitaalisuus avaa uusia mahdollisuuksia, mutta mahdollisuuksiin tarttuminen täysimääräisesti edellyttää usein myös totutuista toimintamalleista luopumista.
Digiportaiden tavoitteena on ollut vuosien 2019–2020 aikana tavoittaa yhteensä 300 pk-yrittäjää, kartoittaa heidän digiosaamisensa sekä tarjota juuri heidän osaamistarpeisiinsa osuvia koulutuksia ja valmennuksia. Vaikka nämä tavoitteet on nyt jo miltei saavutettu, hankkeen jatkoaika takaa uusien yritysten kontaktoimisen ja uusien koulutuskokonaisuuksien tarjoamisen yrittäjille.
Vuoden 2020 aikana yritysten nopea digitalisoituminen ja ketteryys on noussut tärkeämmäksi kuin koskaan. Yritykset, jotka ovat pystyneet muuttamaan liiketoimintaansa digitaaliseksi ja tuottamaan uusia palveluita, ovat selvinneet koronan aiheuttamasta kriisistä muita paremmin. Samoin yritysten sisäisten prosessien digitalisoiminen on ollut entistä tärkeämpää. Jo etätöihin siirtyminen on haastanut vanhat toimintamallit monessa organisaatiossa.
Digiportaat-hanke teki suuren digiloikan palvellakseen yrityksiä mahdollisimman hyvin äkillisesti muuttuneessa tilanteessa. Yritysten tarve digitaalisille koulutuksille on ollut valtava.
Tämän julkaisun ensimmäinen artikkeli johdattelee aiheeseen antamalla ohjeita pk-yrittäjän digitaalisen näkyvyyden kehittämiseen. Seuraavissa artikkeleissa analysoidaan osaamiskartoitusten tuloksia yleisesti ja teemoittain. Toteutetut osaamiskartoitukset piirtävät laaja-alaisesti kuvaa eteläsavolaisten yritysten digikunnosta. Neljännessä artikkelissa esitellään osaamisen myymistä verkossa. Tämä aihe nousi ajankohtaiseksi erityisesti osaamisintensiivisille pk-yrityksille koronan laajennuttua keväällä maailmanlaajuiseksi pandemiaksi, ja aiheesta organisoitiin Digiportaat-hankkeessa nopeasti koulutusta. Julkaisun viimeinen artikkeli pohtii kompastuskiviä digiportailla sekä esittelee keinoja niiden ylittämiseen. Digitaalisuus avaa uusia mahdollisuuksia, mutta mahdollisuuksiin tarttuminen täysimääräisesti edellyttää usein myös totutuista toimintamalleista luopumista.
Digiportaiden tavoitteena on ollut vuosien 2019–2020 aikana tavoittaa yhteensä 300 pk-yrittäjää, kartoittaa heidän digiosaamisensa sekä tarjota juuri heidän osaamistarpeisiinsa osuvia koulutuksia ja valmennuksia. Vaikka nämä tavoitteet on nyt jo miltei saavutettu, hankkeen jatkoaika takaa uusien yritysten kontaktoimisen ja uusien koulutuskokonaisuuksien tarjoamisen yrittäjille.
Vuoden 2020 aikana yritysten nopea digitalisoituminen ja ketteryys on noussut tärkeämmäksi kuin koskaan. Yritykset, jotka ovat pystyneet muuttamaan liiketoimintaansa digitaaliseksi ja tuottamaan uusia palveluita, ovat selvinneet koronan aiheuttamasta kriisistä muita paremmin. Samoin yritysten sisäisten prosessien digitalisoiminen on ollut entistä tärkeämpää. Jo etätöihin siirtyminen on haastanut vanhat toimintamallit monessa organisaatiossa.
Digiportaat-hanke teki suuren digiloikan palvellakseen yrityksiä mahdollisimman hyvin äkillisesti muuttuneessa tilanteessa. Yritysten tarve digitaalisille koulutuksille on ollut valtava.