Vinkkejä oppilaitosnuorisotyöhön. Koulujeesarin käsikirja
Editoija
Hännikäinen-Uutela, Anna-Liisa
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-241-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-241-2
Tiivistelmä
Perusopetuksessa otettiin käyttöön 2017 uusi opetussuunnitelma. Ammattioppilaitosten reformi lanseerattiin 2018. Uusi lukiolaki astuu voimaan 2020. Uudistukset eivät voi olla vaikuttamatta opiskelijoiden arkeen – ja niillä on merkitystä myös opettajien työssä. Toisen asteen koulutuksen uudistukset toivat mukanaan uusia vaatimuksia muun muassa nuorten henkilökohtaiselle ohjaukselle, osaamistarpeiden kartoitukselle ja opintosuunnitelmille. Muutosten seurauksena opiskelijat joutuvat entistä enemmän kantamaan itse vastuuta opintojensa edistymisestä. Muutosten yhteydessä opiskelijoilla on havaittu uupumista, yksinäisyyttä ja puutteita elämäntaidoissa sekä opiskelumotivaation heikkenemistä. Toisen asteen oppilaitoksista on raportoitu tarpeesta löytää uusia keinoja nuorten kokemaan yksinäisyyteen ja muihin opiskeluun liittyviin ongelmiin. ESR-rahoitteisen Yhessä!-hankkeen keskeisenä tavoitteena on ollut koulu-uudistuksiin ja nuorten lisääntyviin elämänhallinnan ja itseohjautuvuuden ongelmiin liittyviin pulmiin vastaaminen järjestämällä opiskelijoiden
kouluarkeen vertaisryhmissä toteutettavaa yhteisöllistä ohjausta. Ohjauksen kautta on voitu vahvistaa nuorten elämäntaitoja, itsetuntoa ja opiskeluvalmiuksia – ja lisätä koulujen yhteisöllisyyttä.
Vertaisryhmätoimintaa ovat ohjanneet Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun, Xamkin yhteisöpedagogiopiskelijat. He aloittivat toimintansa hankkeessa vuoden 2018 keväällä parin päivän mittaisella, hankehenkilöstön toteuttamalla koulutuksella – jonka jälkeen heistä tuli Yhessä!-koulujeesareita. Tähän käsikirjaan on koottu esimerkkejä oppilaitoksissa toteutetuista toimenpiteistä, joilla on onnistuttu edistämään koulujen yhteisöllistä toimintakulttuuria, tukemaan nuorten osallisuutta sekä lisäämään nuorten yksilöllistä ohjausta ja kohtaamista. Toimintamallit on koottu käsikirjaan aihepiireittäin oppimista ja opetusta
tukeviin, opiskelijoiden osallisuutta ja koulun yhteisöllisyyttä tukeviin, opiskelijoiden hyvinvointia tukeviin sekä koulun lähiverkostojen yhteistoimintaa tukeviin malleihin. Kukin toimintamalli on käytännössä testattu. Toimivat ja vähemmän toimivat toteutustavat on kuvattu tässä käsikirjassa. Toivomme, että tässä käsikirjassa esitellyistä toimintamalleista on hyötyä kaikille nuorten parissa työskenteleville ammattilaisille sekä kouluissa että nuorten vapaa-ajantoiminnoissa mukana oleville – varsinkin erityistä yksilöllistä ohjausta ja kohtaamista kaipaavien nuorten kanssa työskentelyssä. Malleja voi vapaasti hyödyntää työskentelyvälineenä nuorten henkilökohtaisessa ohjaamisessa. Kuka tahansa nuorten parissa työskentelevä voi olla heidän elämänsä jeesari!
kouluarkeen vertaisryhmissä toteutettavaa yhteisöllistä ohjausta. Ohjauksen kautta on voitu vahvistaa nuorten elämäntaitoja, itsetuntoa ja opiskeluvalmiuksia – ja lisätä koulujen yhteisöllisyyttä.
Vertaisryhmätoimintaa ovat ohjanneet Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun, Xamkin yhteisöpedagogiopiskelijat. He aloittivat toimintansa hankkeessa vuoden 2018 keväällä parin päivän mittaisella, hankehenkilöstön toteuttamalla koulutuksella – jonka jälkeen heistä tuli Yhessä!-koulujeesareita. Tähän käsikirjaan on koottu esimerkkejä oppilaitoksissa toteutetuista toimenpiteistä, joilla on onnistuttu edistämään koulujen yhteisöllistä toimintakulttuuria, tukemaan nuorten osallisuutta sekä lisäämään nuorten yksilöllistä ohjausta ja kohtaamista. Toimintamallit on koottu käsikirjaan aihepiireittäin oppimista ja opetusta
tukeviin, opiskelijoiden osallisuutta ja koulun yhteisöllisyyttä tukeviin, opiskelijoiden hyvinvointia tukeviin sekä koulun lähiverkostojen yhteistoimintaa tukeviin malleihin. Kukin toimintamalli on käytännössä testattu. Toimivat ja vähemmän toimivat toteutustavat on kuvattu tässä käsikirjassa. Toivomme, että tässä käsikirjassa esitellyistä toimintamalleista on hyötyä kaikille nuorten parissa työskenteleville ammattilaisille sekä kouluissa että nuorten vapaa-ajantoiminnoissa mukana oleville – varsinkin erityistä yksilöllistä ohjausta ja kohtaamista kaipaavien nuorten kanssa työskentelyssä. Malleja voi vapaasti hyödyntää työskentelyvälineenä nuorten henkilökohtaisessa ohjaamisessa. Kuka tahansa nuorten parissa työskentelevä voi olla heidän elämänsä jeesari!