Kuvallisuus ja pelillisyys tupakoinnin ehkäisyssä. Menetelmäkokeiluja yläkoulussa ja toisella asteella
Editoija
Purhonen, Kirsi
Kauronen, Marja-Leena
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-190-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-190-3
Tiivistelmä
Versus-hankkeessa kehitettiin tupakkatuotteiden käytön ehkäisyssä käytettäviä pelillisen vertaisvaikuttamisen menetelmiä yläkoulun 9.-luokkalaisten ja toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden terveystiedon opetuksessa. Tavoitteena oli muuttaa nuorten tupakointia tukevia asenteita, heikentää tupakointiin liittyviä sosiaalisia hyötyjä ja vahvistaa tupakoimattomuutta.
Kyselytutkimusaineistot kerättiin kuvamateriaalia käyttäen luokkatilanteissa tai vastaavissa olosuhteissa, verkon välityksellä sekä hankkeessa kehitetyn pelisovelluksen kautta. Aineistojen analyyseissa käytettiin tekstinlouhintaa, pls-da-erotteluanalyysia, regressioanalyysia ja korrelogrammeja. Lisäksi analysoinnissa hyödynnettiin permutaatiotestausta erottelu- ja regressioanalyysin yhteydessä. Analyysit tehtiin R-ohjelmalla.
Mallit tunnistivat yli 90 prosenttia tupakoimattomista nuorista kaikissa aineistoissa. Tupakoivia nuoria mallit tunnistavat heikommin, sillä kaikissa malleissa tupakoivista nuorista tunnistettiin alle 80 prosenttia. Pelien avulla voidaan vahvistaa tupakoinnilta suojaavia tekijöitä erityisesti tupakoimattomien nuorten keskuudessa. Tupakoivilla nuorilla peli vahvistaa tupakoinnin kokemista ongelmaksi.
Kuvallisia tutkimusmenetelmiä käyttämällä voidaan ymmärtää nuorten tupakointia ja siihen liittyviä sosiaalisia konteksteja. Kuvallisuuden eri muotoja voidaan soveltaa terveyden edistämisen interventioissa stigmatisoimatta kohderyhmää. Kuvalliset menetelmät sopivat tupakoinnin ehkäisyyn erilaisissa nuorten yhteisöissä. Pelien, tarinallisuuden ja keskustelumenetelmien yhdistelmät interventioissa ovat suositeltavia, koska ne lisäävät kriittistä ajattelua ja osallisuutta. Lisäksi ne ovat nuorten kulttuuriin sopiva lähestymistapa tupakkatuotteiden käytön ehkäisyssä.
Kyselytutkimusaineistot kerättiin kuvamateriaalia käyttäen luokkatilanteissa tai vastaavissa olosuhteissa, verkon välityksellä sekä hankkeessa kehitetyn pelisovelluksen kautta. Aineistojen analyyseissa käytettiin tekstinlouhintaa, pls-da-erotteluanalyysia, regressioanalyysia ja korrelogrammeja. Lisäksi analysoinnissa hyödynnettiin permutaatiotestausta erottelu- ja regressioanalyysin yhteydessä. Analyysit tehtiin R-ohjelmalla.
Mallit tunnistivat yli 90 prosenttia tupakoimattomista nuorista kaikissa aineistoissa. Tupakoivia nuoria mallit tunnistavat heikommin, sillä kaikissa malleissa tupakoivista nuorista tunnistettiin alle 80 prosenttia. Pelien avulla voidaan vahvistaa tupakoinnilta suojaavia tekijöitä erityisesti tupakoimattomien nuorten keskuudessa. Tupakoivilla nuorilla peli vahvistaa tupakoinnin kokemista ongelmaksi.
Kuvallisia tutkimusmenetelmiä käyttämällä voidaan ymmärtää nuorten tupakointia ja siihen liittyviä sosiaalisia konteksteja. Kuvallisuuden eri muotoja voidaan soveltaa terveyden edistämisen interventioissa stigmatisoimatta kohderyhmää. Kuvalliset menetelmät sopivat tupakoinnin ehkäisyyn erilaisissa nuorten yhteisöissä. Pelien, tarinallisuuden ja keskustelumenetelmien yhdistelmät interventioissa ovat suositeltavia, koska ne lisäävät kriittistä ajattelua ja osallisuutta. Lisäksi ne ovat nuorten kulttuuriin sopiva lähestymistapa tupakkatuotteiden käytön ehkäisyssä.