Miten aikuissosiaalityön asiakkaat kokivat saaneensa tarvitsemansa palvelut ja etuudet koronaepidemian aikana?
Iivonen, Saija; Kivipelto, Minna (2022)
Iivonen, Saija
Kivipelto, Minna
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-797-5
Työpaperi : 2022_001
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-797-5
Työpaperi : 2022_001
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia etuus- ja palvelutarpeita haastatelluilla aikuissosiaalityön asiak-kailla oli koronaepidemian aikana ja millaiset tekijät tukivat ja vaikeuttivat palvelujen ja etuuksien saamista. Tutkimuksen aineistona oli kolme aikuissoisalaityön asiakkaille tehtyä ryhmähaastattelua ja yksitoista yksilöhaastattelua (N=22). Haastatteluaineisto kerättiin kesällä 2021. Haastatteluissa kysyttiin, millaisia palveluja ja etuuksia asiakkaat olivat tarvinneet, millaisia palveluja ja etuuksia asiakkaat olivat saaneet ja millaisia palveluja ja etuuksia asiakkaat eivät olleet saaneet tarpeeksi tai ollenkaan haastattelua edeltäneen vuoden aikana. Litteroidut haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimuksen avulla saatiin tietoa, miten haastatteluun osallistuneet henkilöt arvioivat etuuksien ja palvelujen saamiseen liittyviä vaikeuksia ja mahdollisuuksia COVID-19-epidemian aikana Suomessa. Aineiston analyysi osoitti, että palvelu- ja etuusjärjestelmässä on lukuisia asiakkaiden havaitsemia tekijöitä, jotka haittaavat palvelujen ja etuuksien saantia. Palvelu- ja etuusjärjestelmää voidaan kehittää myös tukemalla ja lisäämällä niitä tekijöitä, jotka olivat asiakkaiden kokemusten mukaan parantaneet ja helpottaneet palvelujen ja etuuksien saamista. Tutkimuksen tietoa voidaan hyödyntää, kun tarkastellaan, miten heikossa sosiaalisessa asemassa olevia ihmisiä voitaisiin paremmin tukea yhteiskunnallisissa kriisitilanteissa, kun palvelujen saatavuutta joudutaan rajoittamaan ja etuuksiin tehdään muutoksia.
Kokoelmat
- Kirjat [4189]