Muutosjohtajan pelimerkit
Unkari-Virtanen, Leena; Rahmel, Päivi (2019)
Unkari-Virtanen, Leena
Rahmel, Päivi
Editoija
Unkari-Virtanen, Leena
Rahmel, Päivi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-141-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-141-7
Tiivistelmä
Mitä pitäisi johtaa, jos organisaatioissa muutos nähdäänkin jatkuvana
prosessina, jatkuvana tarpeena organisoitua uudelleen? Yhä yleisemmin
nähdään, että muutos ja muuttuminen on tullut organisaatioihin
ja oppilaitoksiin jäädäkseen.
Muutoksista puhutaan helposti erillisinä tapahtumina, joihin ehkä
saatetaan jollain tapaa ennalta valmistautua tai joihin syöksytään
muutos muutokselta ikään kuin aina uutena ja yllättävänä tapahtumisena,
jostain ulkoa annettuna tilanteena. Muutoksista puhutaan
joskus myös naureskellen, että taas elettiin yksi organisaatiomuutos
mutta mikään tai kukaan ei kuitenkaan “oikeasti” muuttunut. Toteutuneet
muutokset puolestaan koetaan usein negatiivisella tavalla
kuormittaviksi.
Muutos voidaan kohdata myös asenteella, joka tukee lupaa ja mahdollisuutta
muuttua, oppia uutta, tulla joksikin uudeksi. Muutokset
voivat mahdollistaa paitsi oman elämän mahdollisuuksien, myös
organisaation ja toiminnan jatkuvan uudelleen näkemisen. Muutos
kutsuu hereillä olemiseen työyhteisön ja työn tekemisen arjessa.
Jatkuva muuttuminen haastaa katsomaan asioita uusista näkökulmista
ja oppimaan uusia työelämätaitoja. Uuden oppiminen vaatii
meitä usein hiukan ponnistelemaan erityisesti ajatusmalliemme uudistamisessa.
Tämä julkaisu perustuu Metropolian järjestämään, Opetushallituksen
rahoittamaan täydennyskoulutukseen Muutoksen johtaminen
toisen asteen oppilaitoksissa 2017–2018. Koulutuksen aikana toisen
asteen oppilaitokset toteuttivat suuren, reformiksi kutsutun
muutosprosessin, joka loi monenlaisia paineita oppilaitosten arkeen
ja johtamiseen.
Suosittujen nettipelien tapaan vanhat versiot oppilaitosten perinteisistä
toimintamalleista saivat reformissa uusia päivityksiä. Päivitys-ja
kehitystyön keskellä on tärkeää pysähtyä onnistumisten äärelle,
mutta myös oppia erilaisista törmäyksistä, joita muutoksiin liittyvä
ennakoimattomuus ja asioiden kompleksisuus välttämättä tuottavat.
Yhteisten pysähdyspaikkojen luominen muutosten keskellä on yksi
johtajan tehtävistä. Koulutukseen osallistujat loivat keskeisistä muutosteemoista
perinteisiä lautapelejä, jotka tässä julkaistaan kaikkien
pelattaviksi.
prosessina, jatkuvana tarpeena organisoitua uudelleen? Yhä yleisemmin
nähdään, että muutos ja muuttuminen on tullut organisaatioihin
ja oppilaitoksiin jäädäkseen.
Muutoksista puhutaan helposti erillisinä tapahtumina, joihin ehkä
saatetaan jollain tapaa ennalta valmistautua tai joihin syöksytään
muutos muutokselta ikään kuin aina uutena ja yllättävänä tapahtumisena,
jostain ulkoa annettuna tilanteena. Muutoksista puhutaan
joskus myös naureskellen, että taas elettiin yksi organisaatiomuutos
mutta mikään tai kukaan ei kuitenkaan “oikeasti” muuttunut. Toteutuneet
muutokset puolestaan koetaan usein negatiivisella tavalla
kuormittaviksi.
Muutos voidaan kohdata myös asenteella, joka tukee lupaa ja mahdollisuutta
muuttua, oppia uutta, tulla joksikin uudeksi. Muutokset
voivat mahdollistaa paitsi oman elämän mahdollisuuksien, myös
organisaation ja toiminnan jatkuvan uudelleen näkemisen. Muutos
kutsuu hereillä olemiseen työyhteisön ja työn tekemisen arjessa.
Jatkuva muuttuminen haastaa katsomaan asioita uusista näkökulmista
ja oppimaan uusia työelämätaitoja. Uuden oppiminen vaatii
meitä usein hiukan ponnistelemaan erityisesti ajatusmalliemme uudistamisessa.
Tämä julkaisu perustuu Metropolian järjestämään, Opetushallituksen
rahoittamaan täydennyskoulutukseen Muutoksen johtaminen
toisen asteen oppilaitoksissa 2017–2018. Koulutuksen aikana toisen
asteen oppilaitokset toteuttivat suuren, reformiksi kutsutun
muutosprosessin, joka loi monenlaisia paineita oppilaitosten arkeen
ja johtamiseen.
Suosittujen nettipelien tapaan vanhat versiot oppilaitosten perinteisistä
toimintamalleista saivat reformissa uusia päivityksiä. Päivitys-ja
kehitystyön keskellä on tärkeää pysähtyä onnistumisten äärelle,
mutta myös oppia erilaisista törmäyksistä, joita muutoksiin liittyvä
ennakoimattomuus ja asioiden kompleksisuus välttämättä tuottavat.
Yhteisten pysähdyspaikkojen luominen muutosten keskellä on yksi
johtajan tehtävistä. Koulutukseen osallistujat loivat keskeisistä muutosteemoista
perinteisiä lautapelejä, jotka tässä julkaistaan kaikkien
pelattaviksi.