Yksityiset palveluntuottajat julkisen työnvälityksen täydentäjänä : Tuloksiin perustuvia hankintoja koskevan kokeilun arviointi
Valtakari, Mikko; Eskelinen, Juha (2016-03-23)
Valtakari, Mikko
Eskelinen, Juha
Työ- ja elinkeinoministeriö
23.03.2016
Julkaisusarja:
Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 12:2016This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-093-0Tiivistelmä
Uudenmaan ja Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimistoissa toteutettiin vuoden 2015 aikana kokeilut palvelujen hankintamalleista, joissa haettiin uudenlaisia malleja työllisyyden hoitoon ja kokeiltiin uudentyyppisten palvelujen hankintaa tulosperusteisesti yksityisiltä palveluntuottajilta. Tässä arviointityössä on selvitetty kyseisten kokeilujen toimivuutta, tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta. Lisäksi työssä on esitetty kehittämisehdotuksia siitä, miten tuloksiin perustuvaa palvelujen hankintaa ja yhteistyötä palvelujentuottajien kanssa tulisi jatkossa kehittää. Arvioinnin tulokset osoittivat, että kokeilut lisäsivät niihin osallistuneiden työllistymisen todennäköisyyttä verrokkiryhmään nähden. Molemmissa kokeiluissa yksityisen palveluntuotannon lisäarvo suhteessa julkiseen työnvälitykseen syntyi palveluntuottajien ammattialakohtaisesta osaamisesta sekä olemassa olevista työnantajayhteyksistä. Lisäksi yksityisten palveluntuottajien palvelut kohdistuivat kokeiluissa työnhakijan palveluprosessissa sellaiseen vaiheeseen, jossa TE-toimistoissa on selkeä resurssivaje. Kokeilujen lyhytkestoisuuden ja vähäisten asiakasvolyymien johdosta kovin pitkälle meneviä yleistyksiä tai johtopäätöksiä saaduista tuloksista ei kuitenkaan voi vetää. Pilottien toteutustapa (ml. toiminnan reunaehdot ja tulospalkkion kriteerit) oli pääsääntöisesti onnistunut. Toiminnan pullonkaulat kokeiluissa liittyivät ensisijaisesti asiakashankinnan ja asiakasohjauksen suureen työmäärään sekä kokeilujen lyhyeen kestoaikaan. Kokemukset piloteista kuitenkin osoittavat, että tietyntyyppisessä asiakaskunnassa yksityisten palveluntuottajien palvelukonsepti toimii julkista työnvälitystä tehokkaammin. Suurten asiakasmäärien työllistämiseen yksityinen työnvälitys tulee tuskin ainakaan ihan lähiaikoina olemaan ratkaisu. Ensimmäiset pilotit olivat oppimisprosessi sekä TE-toimistoille että palveluntuottajille. Onkin hyvin ilmeistä, että tulosperusteisen hankintamallin tehokkuutta ja tuloksellisuutta voidaan jatkossa parantaa nyt saatujen kokemusten perusteella. Tämä voisi tapahtua mm. tehokkaammalla skaalaedut mahdollistavalla asiakashankinnalla ja -ohjauksella, palkkioperusteisuuden kriteerejä uudelleen määrittelemällä sekä palvelun tuottajan toimintaprosesseja ja -konsepteja edelleen kehittämällä.