Yksityisen palvelun hyödyntäminen julkisessa työnvälityksessä -tutkimus
Oosi, Olli (2016-03-23)
Oosi, Olli
Työ- ja elinkeinoministeriö
23.03.2016
Julkaisusarja:
Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 7/2016This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-086-2Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoperusta yksityisten palvelujen ja eri yhteistyömallien (kumppanuus, palveluhankinta) tuloksekkaasta kohdentamisesta julkisessa työnvälityksessä. Tavoitteena on lisäksi tuottaa konkreettisia suosituksia nykyisten paikallisten, alueellisten ja valtakunnallisten yhteistyömallien kehittämiseksi ja erityisesti uusien luomiseksi. Tutkimus on toteutettu marraskuun 2015 ja tammikuun 2016 välisenä aikana. Tutkimuksen päätoteuttajana ovat olleet Owal Group Oy sekä asiantuntijoina Mikko Valtakari Tempo Economics Oy:stä sekä professori Petri Virtanen. Tutkimus pohjautuu kirjallisuuskatsaukseen sekä laajaan näytteeseen asiantuntijahaastatteluita. Tutkimuksessa tarkastellaan yksityisen palvelutuotannon kohdentamista kahdesta näkökulmasta: nykyisen yksityisen palvelutuotannon paremmasta kohdentamisesta sekä laajemmin työnvälityksen sektorikohtaisen palveluekosysteemin laajentamisen näkökulmasta. Tutkimuksen päähavainto on, että yksityistä palvelutuotantoa voitaisiin hyödyntää entistä tuloksekkaammin, jos kohdentaminen tehdään systemaattisesti ja rajaavasti siten, että yksityinen ja julkinen eivät rakenna samoille kohderyhmille päällekkäistä palvelukokonaisuutta. TE-palveluissa tulisi lisäksi hyödyntää vielä paremmin prosessin joustavuutta tukevat palveluostot. Tämän lisäksi vuosien 2015–2016 pienimuotoisten pilottien asemasta tulisi pyrkiä laajempiin tiettyyn kohderyhmään keskittyviin valtakunnallisiin pilotteihin. Työnvälityksen palveluekosysteemin kehittämiseen on vielä pitkä tie. Tiellä on asenteellisia ja rakenteellisia esteitä. Työ- ja elinkeinoministeriön tulisi luoda strateginen konsernitason ohjelma, joka kytkisi työnvälitys, ja tarvittaessa yrityspalvelut, sektorikohtaisen palveluekosysteemin kehittämiseen myös elinkeinonäkökulmasta. Yksityisen palvelutuotannon parempi kohdentaminen edellyttää myös ostamisosaamisen valtakunnallista kehittämistä, TE-toimistojen tulosmittareiden tarkastamista asiakkaiden palveluohjausta tukevaksi, asiakkaan aseman parempaa huomioimista ja vahvistamista sekä lainsäädännön asettamien reunaehtojen selvittämistä yhdessä palvelun tuottajien kanssa. Myös työttömyysturvan kustannuksista tapahtuvien säästöjen palauttamismekanismia tulisi kehittää tulosperusteisten palvelumallien pohjaksi.