Kansainvälisen avun vastaanottojärjestelyt luonnon ja ihmisen aiheuttamissa suuronnettomuustilanteissa Suomessa
Sisäministeriö
24.09.2014
Julkaisusarja:
Sisäministeriön julkaisu 18/2015This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-324-049-0Tiivistelmä
Euroopan parlamentin ja neuvoston 17.12.2013 antamassa päätöksessä (N:o 1313/2013/EU) unionin pelastuspalvelumekanismista on määritelty Isäntävaltion tuki (Host Nation Support). Isäntävaltion tuella tarkoitetaan apua vastaanottavan tai lähettävän maan taikka komission valmius- ja avustusvaiheessa toteuttamia toimia ennakoitavien esteiden poistamiseksi unionin mekanismin välityksellä tarjottavalta kansainväliseltä avulta. Päätöksen mukaan jäsenvaltioiden on toteutettava asianmukaiset varautumistoimet, joilla helpotetaan isäntävaltion tukea.
Tämän ohjeen tarkoituksena on hallinnollisten ja tiedonkulun esteiden poistaminen, jotta katastrofitilanteessa kansainvälisten avustusjoukkojen ja avustustarvikkeiden maahantulo, operatiivinen toiminta ja maastalähtö sekä kauttakulku Suomen alueen kautta sujuisivat tehokkaasti. Ohjeessa määritetään yleisjohtajana toimivan viranomaisen kansainväliseen apuun liittyviä toimenpiteitä pelastusviranomaisen toimivaltaan kuuluvissa tilanteissa. Ohjetta sovelletaan myös tilanteisiin, joissa toimitaan meripelastusviranomaisen, ympäristöviranomaisen tai terveysviranomaisen johtovastuulla. Lisäksi ohjeessa kuvataan toimintamallit kansainvälisen avun vastaanottamiseksi.
Ohje on laadittu työryhmässä, jossa ovat olleet edustettuina sisäministeriön lisäksi puolustusministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, ulkoasiainministeriö, ympäristöministeriö, sisäministeriön alainen Kriisinhallintakeskus, Rajavartiolaitos, Suomen Kuntaliitto, Suomen Pelastusjohtajat ja Tulli. Toimivaltaiset viranomaiset ovat valmistelleet ohjeeseen omaa toimialaansa koskevat luvut. Ohjeen luvut 1 - 7 ovat yhteisiä menettelyjä riippumatta siitä, minkä viranomaisen yleisjohtovastuulla tilanteessa toimitaan. Luvut 8 - 10 on jaettu tilanteen yleisjohtajuuden mukaan viranomaiskohtaisiin toimenpiteisiin.
Tämän ohjeen tarkoituksena on hallinnollisten ja tiedonkulun esteiden poistaminen, jotta katastrofitilanteessa kansainvälisten avustusjoukkojen ja avustustarvikkeiden maahantulo, operatiivinen toiminta ja maastalähtö sekä kauttakulku Suomen alueen kautta sujuisivat tehokkaasti. Ohjeessa määritetään yleisjohtajana toimivan viranomaisen kansainväliseen apuun liittyviä toimenpiteitä pelastusviranomaisen toimivaltaan kuuluvissa tilanteissa. Ohjetta sovelletaan myös tilanteisiin, joissa toimitaan meripelastusviranomaisen, ympäristöviranomaisen tai terveysviranomaisen johtovastuulla. Lisäksi ohjeessa kuvataan toimintamallit kansainvälisen avun vastaanottamiseksi.
Ohje on laadittu työryhmässä, jossa ovat olleet edustettuina sisäministeriön lisäksi puolustusministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, ulkoasiainministeriö, ympäristöministeriö, sisäministeriön alainen Kriisinhallintakeskus, Rajavartiolaitos, Suomen Kuntaliitto, Suomen Pelastusjohtajat ja Tulli. Toimivaltaiset viranomaiset ovat valmistelleet ohjeeseen omaa toimialaansa koskevat luvut. Ohjeen luvut 1 - 7 ovat yhteisiä menettelyjä riippumatta siitä, minkä viranomaisen yleisjohtovastuulla tilanteessa toimitaan. Luvut 8 - 10 on jaettu tilanteen yleisjohtajuuden mukaan viranomaiskohtaisiin toimenpiteisiin.