Lappilaista ohjausosaamista nyt ja tulevaisuudessa
Kangastie, Okkonen (2015)
Kangastie, Okkonen
Lapin AMK
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-316-081-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-316-081-1
Tiivistelmä
Opetus- ja kulttuuriministeriö toteaa Elinikäisen ohjauksen kehittämisen strategiset tavoitteet (2011) -selvityksessä, että koulutus- ja urasuunnittelua tukevien tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelujen (TNO-palvelut) tarve ja merkitys on kasvanut kaikenikäisten kansalaisten keskuudessa. Tämä johtuu muun muassa siitä, että koulutusjärjestelmissä on tapahtunut muutoksia. Myös työelämän muutokset, kuten työurien lineaarisuuden vähentyminen, vaikuttavat TNO-palveluiden lisääntyneeseen tarpeeseen. Koulutuspolut ovat monimuotoistuneet ja yksilöllisyys on lisääntynyt. Nämä yhdessä syrjäytymisen ehkäisemistavoitteen kanssa lisäävät ohjauksen tarvetta. (OKM 2011.)
Myös Menestyjäksi Lapissa -hankkeen ohjauspalveluiden strategiassa todetaan, että elinikäisen ohjauksen merkitys kasvaa. Paremmalla aikuiskoulutuksen ohjauksella edistetään kansalaisten ammatillista kouluttautumista. Tulevaisuudessa palveluja tuotetaan yhä moniammatillisemmin ja verkostoyhteistyö lisääntyy. Palvelujen keskeinen elementti on asiakaslähtöinen ohjaus elinikäisen oppimisen eri vaiheissa. (Kangastie ym. 2010, 3-4.)
Tämän selvityksen tavoitteena oli tuoda esille Lapin alueen aikuiskoulutuksen parissa toimivan henkilöstön näkemyksiä tämänhetkisestä ohjausosaamisen ja konsultatiivisten menetelmien hallinnan tasosta. Lisäksi tavoitteena oli laatia suunnitelma osaamisen kehittämisestä. Selvitys tehtiin verkkokyselyllä sekä haastatteluilla. Selvitys ohjausosaamisen ja konsultatiivisten menetelmien hallinnan tasosta on osa Lapin aikuiskoulutusosaamisen kehittäminen ja tutkimus -hanketta.
Luvussa kaksi avataan ohjauksen käsitettä teoriapohjan avulla. Luvussa avataan myös yhteistoiminnallisten menetelmien käsitettä. Luku kolme kertoo selvitystyöhön liittyvästä tutkimuksesta ja siitä, miten se on toteutettu. Neljännessä luvussa esitellään sekä kyselytutkimuksen, että haastattelujen tulokset. Viides luku kokoaa selvitystyön tuloksena esiin tulleita kehittämiskohteita. Luvussa kuusi esitetään suunnitelma osaamisen kehittämiseksi.
Myös Menestyjäksi Lapissa -hankkeen ohjauspalveluiden strategiassa todetaan, että elinikäisen ohjauksen merkitys kasvaa. Paremmalla aikuiskoulutuksen ohjauksella edistetään kansalaisten ammatillista kouluttautumista. Tulevaisuudessa palveluja tuotetaan yhä moniammatillisemmin ja verkostoyhteistyö lisääntyy. Palvelujen keskeinen elementti on asiakaslähtöinen ohjaus elinikäisen oppimisen eri vaiheissa. (Kangastie ym. 2010, 3-4.)
Tämän selvityksen tavoitteena oli tuoda esille Lapin alueen aikuiskoulutuksen parissa toimivan henkilöstön näkemyksiä tämänhetkisestä ohjausosaamisen ja konsultatiivisten menetelmien hallinnan tasosta. Lisäksi tavoitteena oli laatia suunnitelma osaamisen kehittämisestä. Selvitys tehtiin verkkokyselyllä sekä haastatteluilla. Selvitys ohjausosaamisen ja konsultatiivisten menetelmien hallinnan tasosta on osa Lapin aikuiskoulutusosaamisen kehittäminen ja tutkimus -hanketta.
Luvussa kaksi avataan ohjauksen käsitettä teoriapohjan avulla. Luvussa avataan myös yhteistoiminnallisten menetelmien käsitettä. Luku kolme kertoo selvitystyöhön liittyvästä tutkimuksesta ja siitä, miten se on toteutettu. Neljännessä luvussa esitellään sekä kyselytutkimuksen, että haastattelujen tulokset. Viides luku kokoaa selvitystyön tuloksena esiin tulleita kehittämiskohteita. Luvussa kuusi esitetään suunnitelma osaamisen kehittämiseksi.