Kainuun joukkoliikenteen palvelutaso- ja linjastosuunnitelma 2020
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
11 / 2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-883-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-883-3
Tiivistelmä
Työssä on päivitetty Kainuun maakunnan joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet vuosille 2021–2026 ja niiden pohjalta laadittu uusi palvelutaso- ja linjastosuunnitelma. Tavoitteena on ollut eri matkustustarpeet tunnistamalla, priorisoimalla ja yhteensovittamalla tuottaa toteuttamiskelpoinen ja määrärahojen kustannustehokkaaseen käyttöön ohjaava suunnitelma.
Joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet on määritetty yhteistyössä kuntien kanssa. Kainuun maakunnan asukkaiden näkemyksiä siitä, miten joukkoliikenne alueella toimii nyt ja miten sitä tulisi kehittää, on selvitetty työn yhteydessä tehdyn asiakastutkimuksen avulla. Tavoitteena on ollut saada vastauksia kysymykseen ”Millaista joukkoliikennettä maakunnassa kuntien välillä tarvitaan?” Keskeistä on ollut määrittää liikennetarpeet matkatyypeittäin työ-, opiskelu-, asiointi- ja liityntämatkoille sekä matkailulle. Tulosten pohjalta on suun-niteltu kuntien välinen joukkoliikennetarjonta siten, että se toteuttaa tavoitteita tasapuolisesti ja kustannustehokkaasti. Liikennöitsijöitä on kuultu suunnitelman laatimisen yhteydessä hankintalainsäädännön mukaisissa markkinavuoropuheluissa.
Kainuun joukkoliikenteen nykyinen palvelutaso on Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen toimialueella poikkeuksellisen hyvä. Palvelu-taso on pyritty säilyttämään mahdollisimman kustannustehokkaasti suunnittelemalla liikenne autokierroittain pääsuunnille Kuhmo, Suo-mussalmi ja Puolanka. Lähtökohtana on ollut, että ELY-keskus vastaa jatkossa pääosin kuntien välisestä liikenteestä ja kunnat hankki-vat sisäisen liikenteensä. Suunnitelma sisältää muutoksia reitteihin ja aikatauluihin. Lisäksi vuoromäärät on suhteutettu pendelöinti-määriin. Kajaanista eri pääsuuntiin muodostetut liikennöintikokonaisuudet ovat lähtökohtana seuraavalla kilpailuttamiskierroksella.
Suunnitelman mukainen liikenne kasvaa linjakilometreissä mitattuna noin 10 % ja liikenteen bruttokustannuksiksi on arvioitu tarjon-nasta riippuen 1,93–2,08 milj.€. Vuonna 2019 tätä lähinnä vastaavan liikennöintikokonaisuuden kustannukset ovat olleet noin 2,16 milj.€. Lopullinen hintataso varmistuu vasta tarjouskilpailun perusteella.
Julkaisun saavuettavuus on tarkistettu.
Joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet on määritetty yhteistyössä kuntien kanssa. Kainuun maakunnan asukkaiden näkemyksiä siitä, miten joukkoliikenne alueella toimii nyt ja miten sitä tulisi kehittää, on selvitetty työn yhteydessä tehdyn asiakastutkimuksen avulla. Tavoitteena on ollut saada vastauksia kysymykseen ”Millaista joukkoliikennettä maakunnassa kuntien välillä tarvitaan?” Keskeistä on ollut määrittää liikennetarpeet matkatyypeittäin työ-, opiskelu-, asiointi- ja liityntämatkoille sekä matkailulle. Tulosten pohjalta on suun-niteltu kuntien välinen joukkoliikennetarjonta siten, että se toteuttaa tavoitteita tasapuolisesti ja kustannustehokkaasti. Liikennöitsijöitä on kuultu suunnitelman laatimisen yhteydessä hankintalainsäädännön mukaisissa markkinavuoropuheluissa.
Kainuun joukkoliikenteen nykyinen palvelutaso on Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen toimialueella poikkeuksellisen hyvä. Palvelu-taso on pyritty säilyttämään mahdollisimman kustannustehokkaasti suunnittelemalla liikenne autokierroittain pääsuunnille Kuhmo, Suo-mussalmi ja Puolanka. Lähtökohtana on ollut, että ELY-keskus vastaa jatkossa pääosin kuntien välisestä liikenteestä ja kunnat hankki-vat sisäisen liikenteensä. Suunnitelma sisältää muutoksia reitteihin ja aikatauluihin. Lisäksi vuoromäärät on suhteutettu pendelöinti-määriin. Kajaanista eri pääsuuntiin muodostetut liikennöintikokonaisuudet ovat lähtökohtana seuraavalla kilpailuttamiskierroksella.
Suunnitelman mukainen liikenne kasvaa linjakilometreissä mitattuna noin 10 % ja liikenteen bruttokustannuksiksi on arvioitu tarjon-nasta riippuen 1,93–2,08 milj.€. Vuonna 2019 tätä lähinnä vastaavan liikennöintikokonaisuuden kustannukset ovat olleet noin 2,16 milj.€. Lopullinen hintataso varmistuu vasta tarjouskilpailun perusteella.
Julkaisun saavuettavuus on tarkistettu.
Kokoelmat
- Raportteja [1087]