Keski-Suomen elinkeino-, liikenne-, ja ympäristökeskuksen yritysrahoitus- palveluiden laatu
Johansson, Jenna; Rantanen, Tiia; Skonbäck, Markku (2018-12)
Johansson, Jenna
Rantanen, Tiia
Skonbäck, Markku
Keski-Suomen ELY-keskus
12 / 2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN: 978-952-314-725-6
https://urn.fi/URN:ISBN: 978-952-314-725-6
Tiivistelmä
Tämä yritysrahoituspalveluiden laadun arviointi on Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY) toteuttama. Arviointi perustuu vuosina 2014–2018 Keski-Suomen ELY-keskuksen kautta EU:n rakenne- ja maaseuturahastoista yritysrahoitusta hakeneiden yritysasiakkaiden vastauksiin ja kokemuksiin. Kyselyn suunnittelivat ja toteuttivat Tiia Rantanen ja Markku Skonbäck ELY-keskuksesta, tulokset analysoi ja raportin kokosi korkeakouluharjoittelija Jenna Johansson.
Arvioinnin lähtökohtana ovat yritysasiakkaiden kokemukset yritysrahoituspalveluiden laadusta. Arvioinnissa keskitytään mm. palveluiden saatavuuteen, asiakastyytyväisyyteen ja -uskollisuuteen sekä rahoitusprosessin vaiheiden toimivuuteen. Näiden pohjalta pyritään löytämään keinoja parantaa palveluiden laatua sekä palveluiden organisointia Keski-Suomessa. Tavoitteena on edesauttaa yritysten toiminnan kehittämistä ja uudistumista, jotta tuettaisiin talouskasvun ja työllisyyden tavoitteita sekä muita elinkeinopoliittisia tavoitteita.
Tutkimuksen tulokset perustuvat keväällä 2018 toteutettuun verkkokyselyyn, joka lähetettiin 338 Keski-Suomen ELY-keskuksen yritysrahoitusta hakeneelle yritykselle. Kyselyyn osallistuivat yritysasiakkaat, jotka olivat saaneet yrityksen kehittämisavustusta, maaseudun yritysrahoitusta tai osallistuneet maaseuturahoituksen yritysryhmähankkeeseen.
Tutkimuksen tuloksia tarkasteltiin sellaisenaan, mutta sen ollessa tarpeellista myös tukimuodon mukaan. Lisäksi soveltuvin osin tuloksia käsiteltiin yritysten toimiala, ikä, liikevaihto tai työllistävyys huomioon ottaen.
Arvioinnin keskeisiä tuloksia ja kehittämisehdotuksia on listattu raportin alkuun. Jokaisen kappaleen alkuun on lisäksi lisätty vihreäpohjaiset taulukot, jotka sisältävät kunkin kappaleen keskeisimmät havainnot. Raportin loppuun on koottu muutamia keskeisiä tuloksista nousevia ajatuksia ja jatkotoimenpiteitä.
Arvioinnin lähtökohtana ovat yritysasiakkaiden kokemukset yritysrahoituspalveluiden laadusta. Arvioinnissa keskitytään mm. palveluiden saatavuuteen, asiakastyytyväisyyteen ja -uskollisuuteen sekä rahoitusprosessin vaiheiden toimivuuteen. Näiden pohjalta pyritään löytämään keinoja parantaa palveluiden laatua sekä palveluiden organisointia Keski-Suomessa. Tavoitteena on edesauttaa yritysten toiminnan kehittämistä ja uudistumista, jotta tuettaisiin talouskasvun ja työllisyyden tavoitteita sekä muita elinkeinopoliittisia tavoitteita.
Tutkimuksen tulokset perustuvat keväällä 2018 toteutettuun verkkokyselyyn, joka lähetettiin 338 Keski-Suomen ELY-keskuksen yritysrahoitusta hakeneelle yritykselle. Kyselyyn osallistuivat yritysasiakkaat, jotka olivat saaneet yrityksen kehittämisavustusta, maaseudun yritysrahoitusta tai osallistuneet maaseuturahoituksen yritysryhmähankkeeseen.
Tutkimuksen tuloksia tarkasteltiin sellaisenaan, mutta sen ollessa tarpeellista myös tukimuodon mukaan. Lisäksi soveltuvin osin tuloksia käsiteltiin yritysten toimiala, ikä, liikevaihto tai työllistävyys huomioon ottaen.
Arvioinnin keskeisiä tuloksia ja kehittämisehdotuksia on listattu raportin alkuun. Jokaisen kappaleen alkuun on lisäksi lisätty vihreäpohjaiset taulukot, jotka sisältävät kunkin kappaleen keskeisimmät havainnot. Raportin loppuun on koottu muutamia keskeisiä tuloksista nousevia ajatuksia ja jatkotoimenpiteitä.
Kokoelmat
- Erillisjulkaisut [191]