Valtatie 4, Hartola-Oravakivensalmi : Hankearviointi
Ristikartano, Jukka; Syrjäläinen, Kalle (2018-08-31)
Ristikartano, Jukka
Syrjäläinen, Kalle
Uudenmaan ELY-keskus
31.08.2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-720-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-720-1
Tiivistelmä
Valtatie 4 on Suomen tärkeimpiä päätieyhteyksiä ja tavaraliikenteen pääväylä etelä-pohjoissuunnassa, ja se kuuluu Euroopan unionin määrittelemään TEN-T-ydinverkkoon. Tieosuus on osa Eurooppatietä E75 ja se palvelee kansainvälistä, kansallista ja alueellista henkilö ja tavaraliikennettä. Tieosuus on osa raskaan liikenteen runkoyhteysväliä Lahti – Jyväskylä. Tällä yhteysvälillä valtatien 4 nykyinen palvelutaso on erityisen heikko Hartolan ja Joutsan välillä, eikä se vastaa TEN-T -ydinverkon ja nykyisten suunnitteluohjeiden edellyttämää tasoa. Yhteysvälin palvelutasotavoitteilla pyritään ensisijaisesti turvaamaan pitkämatkaistenliikenteen ja kuljetusten hyvä sujuvuus sekä parantamaan liikenneturvallisuutta.
Tämä hankearviointi on laadittu Valtatien 4 parantaminen välillä Hartola – Oravakivensalmi, Hartola -tiesuunnitelman (2009) pohjalta. Tiesuunnitelman laatimisen lähtökohtana on ollut vuonna 2004 laadittu ja vuonna 2005 hyväksytty yleissuunnitelma Valtatien 4 parantaminen välillä Hartola – Oravakivensalmi. Hankearvioinnissa on noudatettu Liikenneviraston Tiehankkeiden arviointiohjetta (Liikenneviraston ohjeita 13/2013, päivitysversio lokakuu 2015) sekä vuoden 2013 yksikköarvoja (Liikenneviraston ohjeita 1/2015, 2.3.2015).
Parannettava tieosuus on pituudeltaan noin 12 kilometriä. Valtatie 4 parannetaan nykyisessä maastokäytävässään, lukuun ottamatta väliä Muikunlahti – Kettuvuori, jossa tie siirretään noin 3 kilometrin matkalla nykyisen tien itäpuolelle ja osuudelle rakennetaan keskikaiteellinen ohituskaistapari. Valtatien 4 nykyinen linjaus on suunnittelualueella kapea, mäkinen ja ohitusmahdollisuuksiltaan heikko. Tiellä kulkee paljon raskasta liikennettä ja sen liikenneturvallisuustilanne on huono. Nykyinen valtatie sijaitsee lähes koko suunnitteluosuudella (noin 9 km) lisäksi I-luokan pohjavesialueella, eikä sillä ole pohjavesisuojauksia.
Hankkeen tärkeimpänä tavoitteena on valtatien liikennöitävyyden ja liikenneturvallisuuden parantaminen siten, että ohitusmahdollisuudet ja liittymien turvallisuus paranevat sekä tien riskit pohjavesille vähenevät pohjavesisuojaukset toteuttamalla. Tiesuunnitelman mukainen suunnitelmaratkaisu toteuttaa tavoitteita hyvin, merkittävimmät hyödyt aiheutuvat liikenteen sujuvuuden ja liikenneturvallisuuden parantumisesta sekä pohjavesille aiheutuvien riskien vähenemisestä.
Hanke on yhteiskuntataloudellisesti kannattava hyöty-kustannussuhteen ollessa 1,6. Kannattavuutta perustelevat erityisesti tiejakson nykyiset ongelmat liikenteen sujuvuudessa ja turvallisuudessa. Kokonaishyödyistä karkeasti noin 40 % koostuu tienkäyttäjien matkakustannuksista, noin 20 % kuljetusten kustannuksista ja noin 40 % turvallisuusvaikutuksista. Hankkeen kannattavuus ei ole oleellisesti riippuvainen hankearvioinnissa tehdyistä oletuksista liikenne-ennusteiden tai kustannusarvioiden suhteen. Pohjavesille aiheutuvat riskit vähenevät myös huomattavasti, mitä ei ole arvotettu hyöty-kustannussuhdelaskelmissa.
Voimassa olevien päätösten ja lupien mukaan hankkeen toteuttaminen on aloitettava viimeistään vuonna 2021, koska muussa tapauksessa hankkeen suunnittelu on aloitettava uudestaan yleissuunnitelmalla.
Saavutettavuus tarkistettu.
Tämä hankearviointi on laadittu Valtatien 4 parantaminen välillä Hartola – Oravakivensalmi, Hartola -tiesuunnitelman (2009) pohjalta. Tiesuunnitelman laatimisen lähtökohtana on ollut vuonna 2004 laadittu ja vuonna 2005 hyväksytty yleissuunnitelma Valtatien 4 parantaminen välillä Hartola – Oravakivensalmi. Hankearvioinnissa on noudatettu Liikenneviraston Tiehankkeiden arviointiohjetta (Liikenneviraston ohjeita 13/2013, päivitysversio lokakuu 2015) sekä vuoden 2013 yksikköarvoja (Liikenneviraston ohjeita 1/2015, 2.3.2015).
Parannettava tieosuus on pituudeltaan noin 12 kilometriä. Valtatie 4 parannetaan nykyisessä maastokäytävässään, lukuun ottamatta väliä Muikunlahti – Kettuvuori, jossa tie siirretään noin 3 kilometrin matkalla nykyisen tien itäpuolelle ja osuudelle rakennetaan keskikaiteellinen ohituskaistapari. Valtatien 4 nykyinen linjaus on suunnittelualueella kapea, mäkinen ja ohitusmahdollisuuksiltaan heikko. Tiellä kulkee paljon raskasta liikennettä ja sen liikenneturvallisuustilanne on huono. Nykyinen valtatie sijaitsee lähes koko suunnitteluosuudella (noin 9 km) lisäksi I-luokan pohjavesialueella, eikä sillä ole pohjavesisuojauksia.
Hankkeen tärkeimpänä tavoitteena on valtatien liikennöitävyyden ja liikenneturvallisuuden parantaminen siten, että ohitusmahdollisuudet ja liittymien turvallisuus paranevat sekä tien riskit pohjavesille vähenevät pohjavesisuojaukset toteuttamalla. Tiesuunnitelman mukainen suunnitelmaratkaisu toteuttaa tavoitteita hyvin, merkittävimmät hyödyt aiheutuvat liikenteen sujuvuuden ja liikenneturvallisuuden parantumisesta sekä pohjavesille aiheutuvien riskien vähenemisestä.
Hanke on yhteiskuntataloudellisesti kannattava hyöty-kustannussuhteen ollessa 1,6. Kannattavuutta perustelevat erityisesti tiejakson nykyiset ongelmat liikenteen sujuvuudessa ja turvallisuudessa. Kokonaishyödyistä karkeasti noin 40 % koostuu tienkäyttäjien matkakustannuksista, noin 20 % kuljetusten kustannuksista ja noin 40 % turvallisuusvaikutuksista. Hankkeen kannattavuus ei ole oleellisesti riippuvainen hankearvioinnissa tehdyistä oletuksista liikenne-ennusteiden tai kustannusarvioiden suhteen. Pohjavesille aiheutuvat riskit vähenevät myös huomattavasti, mitä ei ole arvotettu hyöty-kustannussuhdelaskelmissa.
Voimassa olevien päätösten ja lupien mukaan hankkeen toteuttaminen on aloitettava viimeistään vuonna 2021, koska muussa tapauksessa hankkeen suunnittelu on aloitettava uudestaan yleissuunnitelmalla.
Saavutettavuus tarkistettu.
Kokoelmat
- Raportteja [1087]