Hämeenlinnanväylän (vt 3) parantaminen välillä Hakamäentie : Kehä III Kehittämisselvitys
Uudenmaan ELY-keskus
08 / 2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-716-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-716-4
Tiivistelmä
Hämeenlinnanväylä on yksi pääkaupunkiseudun tärkeimmistä valtakunnallisista sisääntuloväylistä. Hämeenlinnanväylän vaikutusalueella on vireillä useita erilaisia maankäytön ja liikenneverkon kehittämistoimia. Maankäytön lisääntyminen liikenneväylän vaikutusalueella aiheuttaa paineita erityisesti välin Kannelmäki – Kaivoksela parantamiselle. Yhteysvälillä on nykyäänkin välityskykyongelmia. Helsingin kaupungin uusi asuinalue Kuninkaantammi on parhaillaan rakentumassa. Kuninkaantammen asuinalueelta ei kuitenkaan ole suoria yhteyksiä Helsinkiin, vaan yhteydet kulkevat nykyään Vantaan Kaivokselan eritasoliittymän kautta. Vantaan kaupunki on laatimassa koko kaupunkiin uutta yleiskaavaa, jossa Kaivokselan nykyistä teollisuusaluetta mahdollisesti esitetään asuinalueeksi. Myös Helsingin yleiskaavatyö on kesken. Helsingin kaupungin yleiskaava on jo valtuuston hyväksymä, muttei lainvoimainen. Helsingin kaupunki on yleiskaavassaan esittänyt, että kaikki Helsinkiin suuntaavat pääsisääntuloväylät muutetaan Kehä I sisäpuolella bulevardeiksi. Kaikki nämä maankäyttösuunnitelmat sekä liikenteen sujuvuusongelmat ovat tuoneet tarpeen selvittää Hämeenlinnanväylän ja sen eritasoliittymien kehittämistarpeet. Kehittämisselvityksessä on lisäksi selvitetty toimivuuteen ja turvallisuuteen liittyvät muutostarpeet huomioiden myös jalankulkijat ja pyöräilijät. Kehittämisselvityksen kehittämispolkuna esitetään kolmansia kaistoja Kehä I:ltä Martinkylän eritasoliittymään asti, Kuninkaantammen eritasoliittymää sekä meluntorjuntaa Liikenneviraston melutorjuntaohjelman mukaisesti. Tämän lisäksi kehittämisselvityksessä esitetään eritasoliittymien geometrian ja mitoituksen parantamista mitoitusohjeiden mukaiseksi sekä mitoitusohjeiden mukaisia erkanemis- ja liittymiskaistoja bussipysäkeille. Hämeenlinnanväylän rinnalle itäpuolelle esitetään jalankulun- ja pyöräilyn pääreittiä Kehä I:ltä Martinkylän eritasoliittymään asti. Kehittämisselvityksessä esitetystä kehittämispolusta on laadittu hankearviointi, joka on raportoitu myös omana raporttinaan. Kehittämisselvityksessä arvioitiin koko hankkeen alustavaksi kustannusarvioiksi noin 70 M€.
Saavutettavuus tarkistettu. Tavastehusleden är en av de viktigaste infartslederna för riksomfattande trafik i huvudstadsregionen. Inom Tavastehusledens påverkansområde pågår flera aktiviteter för att utveckla markanvändningen och trafiknätet. Den ökade markanvändningen på trafikledens påverkansområde medför ett förbättringstryck speciellt på sträckan Gamlas – Gruvsta. Det finns redan nu kapacitetsproblem på sträckan. Det nya bostadsområdet Kungseken i Helsingfors är just nu under uppförande. Det finns emellertid inga direkta förbindelser från Kungsekens bostadsområde till Helsingfors, utan alla förbindelser går idag via Gruvsta trafikplats i Vanda. Vanda stad utarbetar för närvarande en ny generalplan för hela staden, där det nuvarande industriområdet i Gruvsta eventuellt föreslås bli bostadsområde. Även Helsingfors generalplan är fortfarande under arbete. Generalplanen är redan godkänd av fullmäktige men har inte vunnit laga kraft. Helsingfors stad har i sin generalplan föreslagit, att alla huvudleder som går in till Helsingfors ska omvandlas till boulevarder innanför ring I. Alla dessa markanvändningsplaner samt framkomlighetsproblemen i trafiken har gjort det nödvändigt att utreda utvecklingsbehoven för Tavastehusleden och dess planskilda anslutningar. Utvecklingsstudien har dessutom utrett behoven att förbättra funktionaliteten och säkerheten även för fotgängare och cyklister. Utvecklingsstudien föreslår fortsatt utredning om byggande av tredje körfält från Ring I till Mårtensby trafikplats, en trafikplats i Kungseken samt bullerbekämpning enligt Trafikverkets bullerbekämpningsprogram. Dessutom föreslås att trafikplatsernas geometri och dimensionering förbättras så att de uppfyller dimensioneringsanvisningarna samt att det byggs av- och påfartsfiler till busshållplatserna enligt dimensioneringsanvisningarna. På östra sidan av Tavastehusleden föreslås en huvudled för gång- och cykeltrafik från Ring I till Mårtensby trafikplats. För de föreslagna utvecklingsetapperna har i utvecklingsstudien utarbetats en projektbedömning, som även har ingetts som en separat rapport. I utvecklingsstudien uppskattades kostnaden för hela projektet preliminärt till cirka 70 MEUR.
Saavutettavuus tarkistettu.
Kokoelmat
- Raportteja [1087]