Liikenneympäristön, sään, kelin ja kunnossapidon vaikutukset jalankulku- ja pyöräilyolosuhteisiin : Case st 110 välillä Turku-Kaarina, vaiheen I tulokset
Klang, Jaakko; Roselius, Erica; Peltonen, Pietari (2018-06)
Klang, Jaakko
Roselius, Erica
Peltonen, Pietari
Varsinais-Suomen ELY-keskus
06 / 2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-706-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-706-5
Tiivistelmä
Varsinais-Suomen ELY-keskus ja Liikennevirasto ovat käynnistäneet tutkimushankkeen, jossa selvitetään liikenneympäristön, sään, kelin ja kunnossapidon vaikutuksia jalankulku- ja pyöräilyolosuhteisiin sekä tien käyttäjämääriin. Työ on jaettu kahteen osavaiheeseen - I. talvi 2017–2018: ennen-tutkimus ja kansainvälinen kirjallisuuskatsaus (diplomityö) & II. talvi 2018–2019: jälkeen-seuranta ja talvihoidon optimointi, joista tässä raportissa on esitetty I-vaiheen tulokset tiivistetysti. Pilottihankkeen tutkimus- ja kokeilukohteena on seututien 110 jalankulku- ja pyöräilyväylä välillä Turku-Kaarina. Noin viiden kilometrin tieosuudella jalankulku- ja pyöräilyväylät ovat pääosin
maantiestä välikaistalla erotettuja, yhdistettyjä jalankulun ja pyöräilyn väyliä.
Kävely ja pyöräily ovat liikkumismuotoja, joilla on myönteisiä vaikutuksia niin yksilöiden terveyteen ja hyvinvointiin kuin ympäristöön. Yleisesti tunnetuista hyödyistä huolimatta henkilöautoilu on kävelyä ja pyöräilyä suositumpaa matkamäärällä mitattuna aivan lyhyitä matkoja (alle 1 km) lukuun ottamatta. Kansainvälisissä ja kotimaisissa tutkimuksissa on todettu, että talvella useimmiten jalankulkua ja pyöräilyä haittaavia tekijöitä ovat muun muassa pimeys, kylmyys, liukkaus, lumi, kosteus, sadanta ja voimakkaat tuulet.
Kenttätutkimuksessa 22.1.-4.3.2018 kerättiin dataa väylän kunnosta ja olotilasta kelisensoreilla sekä kyselytutkimuksella. Lisäksi kerättiin tietoja jalankulkija- ja pyöräilijämääristä liikennelaskentalaitteiden avulla sekä laskemalla liikennettä paikan päällä muutamana päivänä. Tutkimuksen perusteella pitkällä tarkasteluvälillä parhaiten liikennemäärien kanssa näyttää korreloivan lämpötila: lämpötilan laskiessa myös jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden määrä väylällä vähenee. Myös vesi-/lumisateet vähensivät liikennemääriä. Muilla muuttujilla ei havaittu yhtä selkeitä vaikutuksia väylän liikennemääriin. Kyselytutkimuksessa nousi lisäksi esiin, että tienkäyttäjät haluaisivat saada tietoa käyttämiensä väylien talvikunnossapidosta ja tilasta.
Työssä kerättyjen tietojen perusteella laadittiin ehdotuksia liikenneympäristön olosuhteiden ja talvikunnossapidon kehittämiseksi. Ne vaihtelevat yksityiskohtaisista liikenneympäristön suunnitteluratkaisuista talvikunnossapidon hallinnollisten rakenteiden yksinkertaistamiseen. Tutkimushankkeen toinen vaihe toteutetaan talvella 2018-2019, jota ennen on mahdollista toteuttaa joitakin kehitysehdotuksia, jolloin näiden toimenpiteiden toimivuutta voidaan arvioida 2-vaiheen tutkimusten yhteydessä.
maantiestä välikaistalla erotettuja, yhdistettyjä jalankulun ja pyöräilyn väyliä.
Kävely ja pyöräily ovat liikkumismuotoja, joilla on myönteisiä vaikutuksia niin yksilöiden terveyteen ja hyvinvointiin kuin ympäristöön. Yleisesti tunnetuista hyödyistä huolimatta henkilöautoilu on kävelyä ja pyöräilyä suositumpaa matkamäärällä mitattuna aivan lyhyitä matkoja (alle 1 km) lukuun ottamatta. Kansainvälisissä ja kotimaisissa tutkimuksissa on todettu, että talvella useimmiten jalankulkua ja pyöräilyä haittaavia tekijöitä ovat muun muassa pimeys, kylmyys, liukkaus, lumi, kosteus, sadanta ja voimakkaat tuulet.
Kenttätutkimuksessa 22.1.-4.3.2018 kerättiin dataa väylän kunnosta ja olotilasta kelisensoreilla sekä kyselytutkimuksella. Lisäksi kerättiin tietoja jalankulkija- ja pyöräilijämääristä liikennelaskentalaitteiden avulla sekä laskemalla liikennettä paikan päällä muutamana päivänä. Tutkimuksen perusteella pitkällä tarkasteluvälillä parhaiten liikennemäärien kanssa näyttää korreloivan lämpötila: lämpötilan laskiessa myös jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden määrä väylällä vähenee. Myös vesi-/lumisateet vähensivät liikennemääriä. Muilla muuttujilla ei havaittu yhtä selkeitä vaikutuksia väylän liikennemääriin. Kyselytutkimuksessa nousi lisäksi esiin, että tienkäyttäjät haluaisivat saada tietoa käyttämiensä väylien talvikunnossapidosta ja tilasta.
Työssä kerättyjen tietojen perusteella laadittiin ehdotuksia liikenneympäristön olosuhteiden ja talvikunnossapidon kehittämiseksi. Ne vaihtelevat yksityiskohtaisista liikenneympäristön suunnitteluratkaisuista talvikunnossapidon hallinnollisten rakenteiden yksinkertaistamiseen. Tutkimushankkeen toinen vaihe toteutetaan talvella 2018-2019, jota ennen on mahdollista toteuttaa joitakin kehitysehdotuksia, jolloin näiden toimenpiteiden toimivuutta voidaan arvioida 2-vaiheen tutkimusten yhteydessä.
Kokoelmat
- Raportteja [1087]