Liikenneturvallisuustarkastus ja nopeusrajoitusselvitys seututielle 192
Klang, Jaakko; Roselius, Erica; Leppäniemi, Marika (2018-04)
Klang, Jaakko
Roselius, Erica
Leppäniemi, Marika
Varsinais-Suomen ELY-keskus
04 / 2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-678-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-678-5
Tiivistelmä
Seututie 192 on Varsinais-Suomen ELY-keskuksen alueella kulkeva maantie Raision ja Kustavin välillä. Tie on pituudeltaan noin 67 kilometriä. Tien vilkkaimmilla osuuksilla Raisiossa liikkuu yli 10 000 ajoneuvoa/vrk. Kesäajan liikennettä tiellä lisäävät etenkin Kustavin ja Taivassalon kesäasutusalueet. Tien nopeusrajoitus on 40–100 km/h. Eri nopeusrajoitusosuuksia on useita.
Työn lähtökohtina ovat valtakunnallinen liikenneturvallisuustavoite ja nollavisio. Vuosina 2012–2016 seututiellä 192 tapahtui keskimäärin 5 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta vuosittain. Työssä tunnistettiin tiekohtia, joiden liikenneturvallisuuspuutteita voidaan korjata pienillä ja kustannustehokkailla parantamistoimenpiteillä. Lisäksi työssä tarkistettiin seututien 192 nykyiset nopeusrajoitukset ja ehdotettiin nopeusrajoitusmuutoksia nopeusrajoitusjärjestelmän yhtenäistämiseksi.
Nykytilanteen analyysin, onnettomuusanalyysin ja maastokäynnin pohjalta laadittiin toimenpideohjelma seututielle 192. Toimenpide-ehdotusta luokiteltiin kolmeen kategoriaan: A) Ajoratamaalaukset ja liikennemerkkijärjestelyt B) Infratoimenpiteet ja C) Nopeusrajoitusmuutokset. Kategorioihin A ja B kuuluvia toimenpiteitä ehdotettiin 28 kohteeseen. Nopeusrajoitusmuutoksia ehdotettiin 13 kohteeseen.
Kategorioihin A ja B kuuluvat liikenneturvallisuustoimenpiteet on jaoteltu kolmeen kiireellisyysluokkaan, ja niille on laadittu karkeat kustannusarviot. Toimenpiteiden yhteenlaskettu kustannusarvio on noin 200 000 euroa. Lisäksi toimenpiteiden liikenneturvallisuusvaikutuksia arvioitiin Tarva-ohjelmalla. Toimenpiteiden toteuttamisella arvioidaan saavutettavan yhteensä 0,09 henkilövahinkoon johtaneen onnettomuuden vähenemä vuodessa. Jatkotoimenpiteenä seututielle 192 suositellaan tehtävän kaideinventointi maastokäynnillä havaittujen huonokuntoisten kaiteiden ja suojaamattomien törmäysvaarallisten kohteiden vuoksi.
Työn lähtökohtina ovat valtakunnallinen liikenneturvallisuustavoite ja nollavisio. Vuosina 2012–2016 seututiellä 192 tapahtui keskimäärin 5 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta vuosittain. Työssä tunnistettiin tiekohtia, joiden liikenneturvallisuuspuutteita voidaan korjata pienillä ja kustannustehokkailla parantamistoimenpiteillä. Lisäksi työssä tarkistettiin seututien 192 nykyiset nopeusrajoitukset ja ehdotettiin nopeusrajoitusmuutoksia nopeusrajoitusjärjestelmän yhtenäistämiseksi.
Nykytilanteen analyysin, onnettomuusanalyysin ja maastokäynnin pohjalta laadittiin toimenpideohjelma seututielle 192. Toimenpide-ehdotusta luokiteltiin kolmeen kategoriaan: A) Ajoratamaalaukset ja liikennemerkkijärjestelyt B) Infratoimenpiteet ja C) Nopeusrajoitusmuutokset. Kategorioihin A ja B kuuluvia toimenpiteitä ehdotettiin 28 kohteeseen. Nopeusrajoitusmuutoksia ehdotettiin 13 kohteeseen.
Kategorioihin A ja B kuuluvat liikenneturvallisuustoimenpiteet on jaoteltu kolmeen kiireellisyysluokkaan, ja niille on laadittu karkeat kustannusarviot. Toimenpiteiden yhteenlaskettu kustannusarvio on noin 200 000 euroa. Lisäksi toimenpiteiden liikenneturvallisuusvaikutuksia arvioitiin Tarva-ohjelmalla. Toimenpiteiden toteuttamisella arvioidaan saavutettavan yhteensä 0,09 henkilövahinkoon johtaneen onnettomuuden vähenemä vuodessa. Jatkotoimenpiteenä seututielle 192 suositellaan tehtävän kaideinventointi maastokäynnillä havaittujen huonokuntoisten kaiteiden ja suojaamattomien törmäysvaarallisten kohteiden vuoksi.
Kokoelmat
- Raportteja [1084]