Valtatie 3, Hämeenkyrön ohitus ja Kostula–Kyröskoski : Hankearviointi
Ristikartano, Jukka; Heikkilä, Kimmo; Kirvesniemi, Sari; Turkki, Marko (2016)
Ristikartano, Jukka
Heikkilä, Kimmo
Kirvesniemi, Sari
Turkki, Marko
Pirkanmaan ELY-keskus
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-501-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-501-6
Tiivistelmä
Hämeenkyrön kohta on osa Tampereen ja Vaasan välistä valtatien 3 yhteysväliä. Valtatien 3 rooli osana päätieverkkoa on hyvin keskeinen, ja se on erityisesti Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan maakunnille tärkein yhteys Pirkanmaan suuntaan ja edelleen pidemmälle Etelä-Suomeen. Myös elinkeinoelämän kuljetuksia yhteysvälillä tehdään paljon. Tässä hankearvioinnissa on tarkasteltu kahta valtatien 3 hanketta, jotka kytkeytyvät välittömästi toisiinsa. Eteläisempi hanke koskee Hämeenkyrön ohitustietä ja pohjoisempi väliä Kostula–Kyröskoski. Hankearvioinnissa on tarkasteltu kummankin hankkeen toteuttamista sekä erikseen että samanaikaisesti toteutettuna. Hämeenkyrön ohitustie rakennetaan nelikaistaisena keskikaiteellisena poikkileikkauksena uuteen maastokäytävään. Hanke sisältää kolme eritasoliittymää sekä tarvittavat maantie- ja yksityistiejärjestelyt. Kostula–Kyröskoski-väli liittyy Hämeenkyrön ohitukseen jatkaen keskikaiteellista osuutta osin nelikaistaisena osin kolmikaistaisena ratkaisuna. Välille tulee yksi eritasoliittymä. Hankkeet parantavat pitkämatkaisen liikenteen sujuvuutta sekä elinkeinoelämän kuljetuksia poistaen muun muassa Hämeenkyrön kohdan kiertoliittymistä aiheutuvat haitat. Uusien osuuksien palvelutaso säilyy hyvänä myös ennustetuilla liikennemäärillä. Sujuvuudelle asetetut tavoitteet toteutuvat hyvin. Paikallisen liikenteen sujuvuus paranee Hämeenkyrön ohituksen osalta pitkämatkaisen liikenteen siirtyessä ohitustielle ja uusien eritasoliittymien takia. Liikenneturvallisuudelle asetetut tavoitteet toteutuvat hyvin. Meluhaittoja kyetään torjumaan etenkin Hämeenkyrön ohitustien osalta ja ihmisille tärkeät jalankulku- ja pyörätieyhteydet paranevat. Kostula–
Kyröskoski-välillä oleva pohjavesialue suojataan ja tärkeät ympäristöarvot pystytään turvaamaan kummallakin osuudella. Molemmat hankkeet ovat kannattavia. IVAR 3 -ohjelmistolla laskettuna Hämeenkyrön ohitustien hyöty-kustannussuhde on 1,4 ja Kostula–Kyröskoski-välin 1,1. Herkkyystarkastelujen perusteella hankkeiden HK-suhteet vaihtelevat välillä 1,0…1,8. Hankkeet ovat suunnitelmien puolesta valmiit toteutettavaksi, mutta rahoituksen niin salliessa Hämeenkyrön ohitustie on suositeltavampaa toteuttaa ensin, koska se täyttää asetetut tavoitteet kokonaisuutena paremmin kuin Kostula–Kyröskoski.
Kyröskoski-välillä oleva pohjavesialue suojataan ja tärkeät ympäristöarvot pystytään turvaamaan kummallakin osuudella. Molemmat hankkeet ovat kannattavia. IVAR 3 -ohjelmistolla laskettuna Hämeenkyrön ohitustien hyöty-kustannussuhde on 1,4 ja Kostula–Kyröskoski-välin 1,1. Herkkyystarkastelujen perusteella hankkeiden HK-suhteet vaihtelevat välillä 1,0…1,8. Hankkeet ovat suunnitelmien puolesta valmiit toteutettavaksi, mutta rahoituksen niin salliessa Hämeenkyrön ohitustie on suositeltavampaa toteuttaa ensin, koska se täyttää asetetut tavoitteet kokonaisuutena paremmin kuin Kostula–Kyröskoski.
Kokoelmat
- Raportteja [1087]