Nopeusrajoituksen 100 km/h alentamisen liikenneturvallisuusvaikutukset Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella, esisuunnitelma
Klang, Jaakko; Nyberg, Johanna; Roselius, Erica (2014-12)
Klang, Jaakko
Nyberg, Johanna
Roselius, Erica
Varsinais-Suomen ELY-keskus
12 / 2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-060-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-060-8
Tiivistelmä
Työn tavoitteena ovat valtakunnalliset liikenneturvallisuustavoitteet vuoteen 2020 mennessä ja niiden saavuttaminen tienpitäjän toimenpitein.Tässä työssä tarkasteltiin maanteitä, joilla on kesäaikana voimassa 100 km/h nopeusrajoitus. Työssä vertailtiin nykyisten 100 km/h väylien tierekisteritietoja uusiin nopeus-rajoitusohjeisiin (LVM:n yleisohje 2009) sekä vertailtiin ko. tiejaksojen onnettomuustiheyksiä ja -asteita valtakunnallisiin lukuihin (Liikennevirasto, 2012). Lisäksi 100 km/h tieosuuksien ympäristön asukastiheyttä tarkasteltiin Rakennus- ja huoneistorekisteritietojen perusteella. Näiden tietojen perusteella muodostuivat mahdolliset nopeusrajoituksen alentamista vaativat tiejaksot.
Nopeusrajoituksen alentamista liikenneturvallisuustilanteen parantamiseksi tarkasteltiin seuraavien priorisointiperiaatteiden mukaisesti:
1. 0-vision ja ihmisen kestokyvyn mukainen priorisointi:
• Millä 100 km/h tiejaksoilla ei ole keskikaidetta?
2. Vastaavatko 100 km/h tiejaksot nykyisiä nopeusrajoitusohjeita?
3. Esiintyykö 100 km/h tiejaksoilla korkeita onnettomuustiheyksiä ja -asteita?
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualueen johtotiimin päätöksen mukaisesti nopeusrajoitusta alennetaan 80 km/h:iin yhteensä 23 kilometrin matkalla. Lisäksi talvinopeusrajoitusta alennetaan yhteensä 9 kilometrin pituisella tiejaksolla. Nopeusrajoitustoimenpiteiden lisäksi yhden liittymän kohdalle päätettiin asettaa ohituskiellot ja yhdelle tiejaksolle esitettiin tehtäväksi puuston raivausta. Toimenpiteillä saavutetaan noin 0,78 vuosittainen vähenemä henkilövahinkoon johtaneissa onnettomuuksissa. Toimenpiteiden yhteiskuntataloudelliset kustannukset ovat yhteensä 600 000 euroa/vuosi. Ett av målen med detta arbete är att nå de nationella trafiksäkerhetsmålen för år 2020. I arbetet undersöktes vägar som har 100 km/h hastighetsgräns på sommaren. Dessa vägars geometri jämfördes med riktlinjerna för hastighetsbegränsningarna Kommunikationsministeriets allmänna riktlinjer 2009) och vägavsnittens olyckstätheter samt olyckskvoter med landets genomsnittliga värden (Trafikverket 2012). Dessutom så granskades befolkningstätheten vid vägavsnittens närområden. På basen av dessa
granskningar utformades en lista på vägavsnitt där hastighetsgränsen rekommenderas sänkas till 80 km/h. En sänkning av hastighetsgränsen ansågs förbättra trafiksäkerhetssituationen enligt följande prioriteringsprinciper:
1. 0-visionen och den mänskliga hållbarheten i olyckssituationer
• Vilka 100 km/h vägavsnitt har inte mitträcken?
2. Motsvarar de nuvarande 100 km/h vägsträckorna de aktuella riktlinjerna för hastighetsbegränsningar?
3. Är olyckstätheten eller olyckskvoten speciellt stor på 100 km/h vägavsnitten?
Enligt beslutet från Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finlands trafik ansvarsområdes ledningsgrupp bör hastighetsgränsen sänkas till 80 km/h på sammanlagt 23 vägkilometer. Ytterligare bör vinterhastighetsgränsen sänkas på totalt 9 vägkilometer.
Dessutom så beslöt ledningsgruppen att lägga till omkörningsförbud i anslutning till en korsning och buskage bör tas bort vid en vägsträcka. Åtgärderna kommer att spara 0,78 personskadeolyckor årligen. De samhällsekonomiska kostnaderna för åtgärderna är totalt 600 000 € / år.
Nopeusrajoituksen alentamista liikenneturvallisuustilanteen parantamiseksi tarkasteltiin seuraavien priorisointiperiaatteiden mukaisesti:
1. 0-vision ja ihmisen kestokyvyn mukainen priorisointi:
• Millä 100 km/h tiejaksoilla ei ole keskikaidetta?
2. Vastaavatko 100 km/h tiejaksot nykyisiä nopeusrajoitusohjeita?
3. Esiintyykö 100 km/h tiejaksoilla korkeita onnettomuustiheyksiä ja -asteita?
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualueen johtotiimin päätöksen mukaisesti nopeusrajoitusta alennetaan 80 km/h:iin yhteensä 23 kilometrin matkalla. Lisäksi talvinopeusrajoitusta alennetaan yhteensä 9 kilometrin pituisella tiejaksolla. Nopeusrajoitustoimenpiteiden lisäksi yhden liittymän kohdalle päätettiin asettaa ohituskiellot ja yhdelle tiejaksolle esitettiin tehtäväksi puuston raivausta. Toimenpiteillä saavutetaan noin 0,78 vuosittainen vähenemä henkilövahinkoon johtaneissa onnettomuuksissa. Toimenpiteiden yhteiskuntataloudelliset kustannukset ovat yhteensä 600 000 euroa/vuosi.
granskningar utformades en lista på vägavsnitt där hastighetsgränsen rekommenderas sänkas till 80 km/h. En sänkning av hastighetsgränsen ansågs förbättra trafiksäkerhetssituationen enligt följande prioriteringsprinciper:
1. 0-visionen och den mänskliga hållbarheten i olyckssituationer
• Vilka 100 km/h vägavsnitt har inte mitträcken?
2. Motsvarar de nuvarande 100 km/h vägsträckorna de aktuella riktlinjerna för hastighetsbegränsningar?
3. Är olyckstätheten eller olyckskvoten speciellt stor på 100 km/h vägavsnitten?
Enligt beslutet från Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finlands trafik ansvarsområdes ledningsgrupp bör hastighetsgränsen sänkas till 80 km/h på sammanlagt 23 vägkilometer. Ytterligare bör vinterhastighetsgränsen sänkas på totalt 9 vägkilometer.
Dessutom så beslöt ledningsgruppen att lägga till omkörningsförbud i anslutning till en korsning och buskage bör tas bort vid en vägsträcka. Åtgärderna kommer att spara 0,78 personskadeolyckor årligen. De samhällsekonomiska kostnaderna för åtgärderna är totalt 600 000 € / år.
Kokoelmat
- Raportteja [1084]