IE-ID : From Intercultural Encounters to Interprofessional Development
Editoija
Merja Kylmäkoski, Ari Lindeman
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-306-132-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-306-132-3
Tiivistelmä
Ylempien ammattikorkeakoulututkintojen lähtökohtana on työelämän kehittäminen. Opinnot ja niihin liittyvät tehtävät – tärkeimpänä opinnäytetyö – sidotaan opiskelijan taustaorganisaation kehittämiseen. Perinteisesti ongelmat on rajattu ja niihin on etsitty ratkaisuita opiskelijan oman koulutusalan sisältä. YAMK-koulutus vahvaksi TKI-vaikuttajaksi -hankkeen yhtenä tavoitteena on lisätä työelämäinnovaatioiden monialaisuutta. Ammattikorkeakoulut tähtäävät siihen, että alojen sisäisestä kehittämisestä siirrytään entistä enemmän rajapinnoille tutkimaan yhteisiä, ehkä yllättäviäkin kysymyksiä. Monialaisuuden käsitteestä on useita eri tulkintoja, kuten Katri Huutoniemen artikkelissa todetaan, mutta ammattikorkeakoulujen monialaisuuden ytimessä on löytää ratkaisuja työelämän ongelmiin ja haasteisiin. Vastaukset näihin eivät yleensä löydy vain yhden toimialan sisältä. Kiivaaseen tahtiin muuttuvissa toimintaympäristöissä ja tilanteissa tarvitaan useita näkökulmia, jotta uusia ajatuksia ja innovaatiota voidaan synnyttää. Ammattikorkeakoulujen ylemmät tutkinnot ovat oiva paikka harjoittaa monialaisuutta: kokeneiden asiantuntijoiden saattaminen yhteisten kysymysten äärelle avaa uusia mahdollisia tulevaisuuksia työelämässä. Tämä edellyttää kuitenkin tietoista toimintatapojen muutosta ja kehittämistä, kuten julkaisun artikkeleissa on kuvattu.