Tapaturmien ehkäisy peruskouluissa vuonna 2013
Kolehmainen, Laura; Wiss, Kirsi; Lounamaa, Anne; Korpilahti, Ulla (2014)
Lataukset:
Kolehmainen, Laura
Wiss, Kirsi
Lounamaa, Anne
Korpilahti, Ulla
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-378-9
Tutkimuksesta tiiviisti : 24
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-378-9
Tutkimuksesta tiiviisti : 24
Tiivistelmä
Koulujen ja oppilaitosten terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä on seurattu vuodesta 2006 lähtien Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Opetushallituksen toimesta. Peruskoulujen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen kartoitettiin valtakunnallisesti neljännen kerran syksyllä 2013.
Tässä julkaisussa esitellään koulutapaturmiin ja niiden ehkäisyyn sekä turvallisuuteen liittyvät tulokset syksyllä 2013 tehdyn tiedonkeruun tuloksista. Tiedonkeruuseen vastasi 2022 (74 %) peruskoulua. Tulokset ovat tarkasteltavissa tietojensa julkaisemiseen luvan antaneiden 755 peruskoulun tuloksista koulukohtaisesti TEAviisari-verkkopalvelussa .
Koululla on keskeinen merkitys kokonaisvaltaisen turvallisuuskulttuurin luomisessa ja turvallisuuskasvatuksen tarjoajana. Perusopetuslaki (628/1998) velvoittaa koulut tarjoamaan oppilaille turvallisen opiskeluympäristön. Turvallisen fyysisen kasvuympäristön lisäksi opetuksessa ja opetussuunnitelmissa olisi tärkeä huolehtia annettavan tapaturma- ja turvallisuuskasvatuksen johdonmukaisuudesta. Turvallisuutta tukevien taitojen oppiminen on läpi elämän kestävä prosessi.
Tässä julkaisussa esitellään koulutapaturmiin ja niiden ehkäisyyn sekä turvallisuuteen liittyvät tulokset syksyllä 2013 tehdyn tiedonkeruun tuloksista. Tiedonkeruuseen vastasi 2022 (74 %) peruskoulua. Tulokset ovat tarkasteltavissa tietojensa julkaisemiseen luvan antaneiden 755 peruskoulun tuloksista koulukohtaisesti TEAviisari-verkkopalvelussa .
Koululla on keskeinen merkitys kokonaisvaltaisen turvallisuuskulttuurin luomisessa ja turvallisuuskasvatuksen tarjoajana. Perusopetuslaki (628/1998) velvoittaa koulut tarjoamaan oppilaille turvallisen opiskeluympäristön. Turvallisen fyysisen kasvuympäristön lisäksi opetuksessa ja opetussuunnitelmissa olisi tärkeä huolehtia annettavan tapaturma- ja turvallisuuskasvatuksen johdonmukaisuudesta. Turvallisuutta tukevien taitojen oppiminen on läpi elämän kestävä prosessi.
Kokoelmat
- Kirjat [4196]