Seitsemän suositusta kuudesta kokeilusta : oppeja ja suuntaviivoja tulevaisuuden strategisille kokeiluille
Aarninsalo, Lyydia; Kanerva, Markus (2019-04-24)
Aarninsalo, Lyydia
Kanerva, Markus
valtioneuvoston kanslia
24.04.2019
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-829-8Tiivistelmä
Tässä selvityksessä tarkastellaan pääministeri Sipilän hallituksen aikana tehtyjä strategisia kokeiluja. Niitä tarkastelemalla voidaan havaita, että kokeiluja voidaan käyttää hyvin monenlaisiin tarkoituksiin ja niitä voidaan toteuttaa monenlaisilla tavoilla. Kokeiluilla voidaan esimerkiksi etsiä uudenlaisia ratkaisuja, levittää tietoa, tutkia valitun toimenpiteen vaikuttavuutta, tai vaikkapa selvittää kentän halukkuutta tiettyjen toimintatapojen käyttöön.
Tarkastelussa on huomattu, että monien kokeilujen osalta on puuttunut systemaattinen suunnitelma oppien ja tulosten hyödyntämiseksi. Jotta mahdollisista tulevista strategisista kokeiluista saataisiin kaikki hyöty irti, suosittelemme seuraavaa:
• Politiikanteon ja kokeilujen erilaiset aikajänteet on huomioitava aiempaa paremmin kokeilujen suunnittelussa.
• Kokeilujen käynnistysvaiheeseen tarvitaan enemmän tukea, erityisestitavoitteiden kirkastamiseen sekä kokeiluasetelman laadintaan.
• Valtionhallinnossa tehtäville kokeiluille on luotava systemaattinen tapa arvioida kokeilujen eettisiä aspekteja.
• Ministeriöissä on lisättävä sekä kokeilu- että projektiosaamista.
• Kokeilujen toteuttamiseen, viestimiseen ja jalkauttamiseen on varattavariittävät resurssit.
• Kokeiluista saatavat prosessiopit esimerkiksi lainsäädäntötyöhön liittyen on dokumentoitava tarkasti, jotta niitä voidaan hyödyntää uusien kokeilujen tukena.
• Kokeilujen vaikuttavuuden mittaamiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota ja mahdollisuuksien mukaan hyödynnettävä satunnaistettuja vertailukokeita.
Lopuksi ehdotamme, että eduskunnan alaisuudessa voitaisiin jatkossa parlamentaarisesti valmistella ja toteuttaa yhteiskunnallisesti merkittäviä kokeiluja. Näin voitaisiin varmistaa tärkeiden uudistusten vaatima sitoutuminen ja jatkuvuus.
Tarkastelussa on huomattu, että monien kokeilujen osalta on puuttunut systemaattinen suunnitelma oppien ja tulosten hyödyntämiseksi. Jotta mahdollisista tulevista strategisista kokeiluista saataisiin kaikki hyöty irti, suosittelemme seuraavaa:
• Politiikanteon ja kokeilujen erilaiset aikajänteet on huomioitava aiempaa paremmin kokeilujen suunnittelussa.
• Kokeilujen käynnistysvaiheeseen tarvitaan enemmän tukea, erityisestitavoitteiden kirkastamiseen sekä kokeiluasetelman laadintaan.
• Valtionhallinnossa tehtäville kokeiluille on luotava systemaattinen tapa arvioida kokeilujen eettisiä aspekteja.
• Ministeriöissä on lisättävä sekä kokeilu- että projektiosaamista.
• Kokeilujen toteuttamiseen, viestimiseen ja jalkauttamiseen on varattavariittävät resurssit.
• Kokeiluista saatavat prosessiopit esimerkiksi lainsäädäntötyöhön liittyen on dokumentoitava tarkasti, jotta niitä voidaan hyödyntää uusien kokeilujen tukena.
• Kokeilujen vaikuttavuuden mittaamiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota ja mahdollisuuksien mukaan hyödynnettävä satunnaistettuja vertailukokeita.
Lopuksi ehdotamme, että eduskunnan alaisuudessa voitaisiin jatkossa parlamentaarisesti valmistella ja toteuttaa yhteiskunnallisesti merkittäviä kokeiluja. Näin voitaisiin varmistaa tärkeiden uudistusten vaatima sitoutuminen ja jatkuvuus.