Ammatillisen koulutuksen osaamisperusteisuus, asiakaslähtöisyys ja toiminnan tehokkuus – Osaamisperusteisuuden tila
Korpi, Aila; Hietala, Risto; Kiesi, Johanna; Räkköläinen, Mari (2018-01-23)
Korpi, Aila
Hietala, Risto
Kiesi, Johanna
Räkköläinen, Mari
Valtioneuvoston kanslia
23.01.2018
Julkaisusarja:
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 85/2017This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-495-5Tiivistelmä
Arvioinnin painopisteinä olivat ammatillisen koulutuksen osaamisperusteisuus, asiakaslähtöisyys ja toiminnan tehokkuus, joiden toteutumista tarkasteltiin koulutuksen järjestäjien johdon, opettajien, opiskelijoiden ja työelämän edustajien näkökulmasta. Arviointi kohdistui tutkintotavoitteiseen ammatilliseen koulutukseen (perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkinnot) ja sen tavoitteena oli varmistaa osaltaan ammatillisen koulutuksen reformin painopisteitä koskevien valintojen osuvuus. Osaamisperusteisuus ja työelämälähtöisyys ovat olleet ammatillisen koulutuksen lähtökohtina jo noin kahdenkymmenen vuoden ajan. Ammatillisen peruskoulutuksen viimeisimmässä tutkinnon uudistuksessa (voimaan 1.8.2015) osaamisperusteisuus nostettiin koko tutkintouudistuksessa keskeiseksi asiaksi