Datafikaatio - Esimerkkinä Jukolan viestiin ja Ilosaarirockiin osallistuneiden psykografiset tiedot sekä keskiarvoistettujen sanavektorien klusterointi
Koponen, Mikko; Hotti, Virpi (2019)
Koponen, Mikko
Hotti, Virpi
Karelia-ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-275-284-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-275-284-0
Tiivistelmä
Tässä selvityksessä on kuvattu, miten ihmisten kulutusmieltymyksistä saadaan tietoa heidän sosiaaliseen mediaan kirjoittamansa sisällön perusteella. Datasetit haettiin Futusomen tutkijapalvelusta ja data analysoitiin Microsoftin Power BI –sovelluksella. Data‐aineistoksi valittiin Pohjois‐Karjalassa pidettyihin suurtapahtumiin Ilosaarirockiin ja Jukolan viestiin liittyvät keskustelut seuraavissa sosiaalisen median kanavissa: Instagram, Twitter, Facebook, News, Forum ja Blog. Analyysin tuloksena saatua tietoa kirjoittajien kulutusmieltymyksistä voisi hyödyntää esimerkiksi tulevien tapahtumien oheistuotteiden tai ‐tapahtumien myynnissä ja markkinoinnissa.
Selvitys on osa KoDa – Kokonaisvaltainen datan hallinnointi ja hyödyntäminen (ESR 2017‐ 2019) -hankkeen toimintaa. KoDa on Karelia ammattikorkeakoulun ja Itä‐Suomen yliopiston yhteinen hanke, jonka tavoitteena on pienten ja keskisuurten yritysten kasvun tukeminen. KoDa tarjoaa yrityksille koulutusta datan käytöstä liiketoiminnan kehittämiseen sekä pienyrittäjille soveltuvia työkaluja datan hallinnoinnin ja hyödyntämisen tueksi.
Selvitys on osa KoDa – Kokonaisvaltainen datan hallinnointi ja hyödyntäminen (ESR 2017‐ 2019) -hankkeen toimintaa. KoDa on Karelia ammattikorkeakoulun ja Itä‐Suomen yliopiston yhteinen hanke, jonka tavoitteena on pienten ja keskisuurten yritysten kasvun tukeminen. KoDa tarjoaa yrityksille koulutusta datan käytöstä liiketoiminnan kehittämiseen sekä pienyrittäjille soveltuvia työkaluja datan hallinnoinnin ja hyödyntämisen tueksi.