Reflexive model of research-based theatre – processing innovation at the crossroads of theatre, reflection and practice-based innovation activities
Pässilä, Anne (2012-12-01)
Väitöskirja
Pässilä, Anne
01.12.2012
Lappeenranta University of Technology
Acta Universitatis Lappeenrantaensis
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-265-322-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-265-322-2
Tiivistelmä
Contemporary organisations have to embrace the notion of doing ‘more with less’. This
challenges knowledge production within companies and public organisations, forcing them
to reorganise their structures and rethink what knowledge production actually means in the
context of innovation and how knowledge is actually produced among various professional
groups within the organisation in their everyday actions. Innovations are vital for
organisational survival, and ‘ordinary’ employees and customers are central but too-often
ignored producers of knowledge for contemporary organisations. Broader levels of
participation and reflexive practices are needed.
This dissertation discusses the missing links between innovation research conducted in the
context of industrial management, arts, and culture; applied drama and theatre practices
(specifically post-Boalian approaches); and learning – especially organising reflection – in
organisational settings.
This dissertation (1) explores and extends the role of research-based theatre to organising
reflection and reflexive practices in the context of practice-based innovation, (2) develops a
reflexive model of RBT for investigating and developing practice-based organisational
process innovations in order to contribute to the development of a tool for innovation
management and analysis, and (3) operationalises this model within private- and publicsector
organisations.
The proposed novel reflexive model of research-based theatre for investigating and
developing practice-based organisational process innovations extends existing methods and
offers a different way of organising reflection and reflexive practices in the context of
general innovation management. The model was developed through five participatory
action research processes conducted in four different organisations.
The results provide learning steps – a reflection path – for understanding complex
organisational life, people, and relations amid renewal and change actions. The proposed
model provides a new approach to organising and cultivating reflexivity in practice-based
innovation activities via research-based theatre. The results can be utilised as a guideline
when processing practice-based innovation within private or public organisations. The
model helps innovation managers to construct, together with their employees, temporary communities where they can learn together through reflecting on their own and each
others’ experiences and to break down assumptions related to their own perspectives.
The results include recommendations for practical development steps applicable in various
organisations with regard to (i) application of research-based theatre and (ii) related general
innovation management. The dissertation thus contributes to the development of novel
learning approaches in knowledge production.
Keywords: practice-based innovation, research-based theatre, learning, reflection, mode 2b
knowledge production Innovaatiot ovat tärkeitä yritysten ja julkisen sektorin organisaatioiden säilymisen kannalta.
”Enemmän vähemmällä”-tehokkuus haastaa organisaatiot tunnistamaan omia ruohonjuuritason
toimintatapojaan ja rakenteitaan. Keskeistä on tunnistaa mitä toimintaan liittyvä tieto
oikeastaan tarkoittaa innovaatiokontekstissa, eli kuinka käytänteisiin kietoutuva tieto rakentuu
eri ammattiryhmien välillä jokapäiväistä työtä tehtäessä. Tiedon tunnistaminen edellyttää
kokemusten avaamista.
Nykypäivän organisaatioissa ”tavalliset” työntekijät ja asiakkaat ovat keskeisissä rooleissa
käytänteisiin kietoutuvan tiedon rakentamisessa, vaikka valitettavan usein heille on tarjolla
vain statistin rooli. Niinpä organisaatiot tarvitsevat laaja-alaisempia ja refleksiivisempiä käytäntöjä
työntekijöiden ja asiakkaiden osallisuuden lisäämiseen.
Tässä väitöskirjassa pohditaan tuotantotalouden innovaatiotutkimuksen, taiteen ja kulttuurin
tutkimuksen, soveltavan draaman ja teatterin käytänteiden (post-Boalilaisten lähestymistapojen)
ja oppimisen välisiä suhteita organisatorisissa tapahtumissa. Erityinen huomio
kohdentuu siihen miten organisaatioon luodaan rakenteita, toimintatapoja ja tilaa, jotka
mahdollistavat kollektiivisen reflektion organisoitumisen (organising reflection), eli reflektion
muodostumisen.
Tämä väitöskirja (1) tutkii ja laajentaa tutkimusperustaisen teatterin roolia liittäen sitä reflektion
organisoitumiseen ja refleksiivisten käytänteiden luomiseen käytäntölähtöiseen innovaatiotoimintaan,
(2) kehittää tutkimusperustaisen teatterin refleksiivisen mallin, jonka
avulla organisaation jäsenet voivat yhdessä tarkastella ja kehittää omia käytäntölähtöisiä
organisatorisia prosessi-innovaatioita, ja (3) todentaa mallia yksityisissä ja julkisen sektorin
organisaatiossa.
Tutkimusperustaisen teatterin refleksiivinen malli tarjoaa organisaatioille erilaisen tavan
lähestyä tiedon rakentamista. Tämän tyyppinen tiedon rakentaminen soveltuu käytäntölähtöisen
innovaatiotoiminnan ohjaamiseen ja johtamiseen. Malli on kehitetty neljässä organisaatiossa
toteutuneissa yhteensä viidessä toimintatutkimusprosessissa. Mallin avulla organisaation
jäsenet luovat omat oppimisaskeleensa – reflektion polkunsa – jonka avulla he voivat
tulkita ja ymmärtää uudistamiseen liittyviä oman organisaationsa kompleksisia tapahtumia,
tunteita, ihmisten välistä toimintaa ja siihen kätkeytyviä valtasuhteita.
Malli selkeyttää sitä miten tutkimusperustaisen teatterin avulla luodaan reflektiota synnyttäviä
ja rikastuttavia rakenteita, tapoja, kohtaamisen paikkoja käytäntölähtöisen innovaatiotoiminnan
tueksi ja edistämiseksi. Malli helpottaa innovaatiojohtajaa luomaan yhdessä
työntekijöidensä kanssa väliaikaisia oppimisyhteisöjä, joissa oppijat yhdessä reflektoivat
omia ja toisten kokemuksia sekä haastavat omia uskomuksiaan.
Väitöskirjassa luodaan tutkimusperustaisen teatterin suomalainen sovellus innovaatiojohtamisen
tueksi ja tähän liittyen suositukset organisaatioiden kehittämistyöhön. Näin tämä
väitöskirjatyö edistää uudenlaista lähestymistapaa oppimiseen ja tiedon rakentamiseen.
challenges knowledge production within companies and public organisations, forcing them
to reorganise their structures and rethink what knowledge production actually means in the
context of innovation and how knowledge is actually produced among various professional
groups within the organisation in their everyday actions. Innovations are vital for
organisational survival, and ‘ordinary’ employees and customers are central but too-often
ignored producers of knowledge for contemporary organisations. Broader levels of
participation and reflexive practices are needed.
This dissertation discusses the missing links between innovation research conducted in the
context of industrial management, arts, and culture; applied drama and theatre practices
(specifically post-Boalian approaches); and learning – especially organising reflection – in
organisational settings.
This dissertation (1) explores and extends the role of research-based theatre to organising
reflection and reflexive practices in the context of practice-based innovation, (2) develops a
reflexive model of RBT for investigating and developing practice-based organisational
process innovations in order to contribute to the development of a tool for innovation
management and analysis, and (3) operationalises this model within private- and publicsector
organisations.
The proposed novel reflexive model of research-based theatre for investigating and
developing practice-based organisational process innovations extends existing methods and
offers a different way of organising reflection and reflexive practices in the context of
general innovation management. The model was developed through five participatory
action research processes conducted in four different organisations.
The results provide learning steps – a reflection path – for understanding complex
organisational life, people, and relations amid renewal and change actions. The proposed
model provides a new approach to organising and cultivating reflexivity in practice-based
innovation activities via research-based theatre. The results can be utilised as a guideline
when processing practice-based innovation within private or public organisations. The
model helps innovation managers to construct, together with their employees, temporary communities where they can learn together through reflecting on their own and each
others’ experiences and to break down assumptions related to their own perspectives.
The results include recommendations for practical development steps applicable in various
organisations with regard to (i) application of research-based theatre and (ii) related general
innovation management. The dissertation thus contributes to the development of novel
learning approaches in knowledge production.
Keywords: practice-based innovation, research-based theatre, learning, reflection, mode 2b
knowledge production
”Enemmän vähemmällä”-tehokkuus haastaa organisaatiot tunnistamaan omia ruohonjuuritason
toimintatapojaan ja rakenteitaan. Keskeistä on tunnistaa mitä toimintaan liittyvä tieto
oikeastaan tarkoittaa innovaatiokontekstissa, eli kuinka käytänteisiin kietoutuva tieto rakentuu
eri ammattiryhmien välillä jokapäiväistä työtä tehtäessä. Tiedon tunnistaminen edellyttää
kokemusten avaamista.
Nykypäivän organisaatioissa ”tavalliset” työntekijät ja asiakkaat ovat keskeisissä rooleissa
käytänteisiin kietoutuvan tiedon rakentamisessa, vaikka valitettavan usein heille on tarjolla
vain statistin rooli. Niinpä organisaatiot tarvitsevat laaja-alaisempia ja refleksiivisempiä käytäntöjä
työntekijöiden ja asiakkaiden osallisuuden lisäämiseen.
Tässä väitöskirjassa pohditaan tuotantotalouden innovaatiotutkimuksen, taiteen ja kulttuurin
tutkimuksen, soveltavan draaman ja teatterin käytänteiden (post-Boalilaisten lähestymistapojen)
ja oppimisen välisiä suhteita organisatorisissa tapahtumissa. Erityinen huomio
kohdentuu siihen miten organisaatioon luodaan rakenteita, toimintatapoja ja tilaa, jotka
mahdollistavat kollektiivisen reflektion organisoitumisen (organising reflection), eli reflektion
muodostumisen.
Tämä väitöskirja (1) tutkii ja laajentaa tutkimusperustaisen teatterin roolia liittäen sitä reflektion
organisoitumiseen ja refleksiivisten käytänteiden luomiseen käytäntölähtöiseen innovaatiotoimintaan,
(2) kehittää tutkimusperustaisen teatterin refleksiivisen mallin, jonka
avulla organisaation jäsenet voivat yhdessä tarkastella ja kehittää omia käytäntölähtöisiä
organisatorisia prosessi-innovaatioita, ja (3) todentaa mallia yksityisissä ja julkisen sektorin
organisaatiossa.
Tutkimusperustaisen teatterin refleksiivinen malli tarjoaa organisaatioille erilaisen tavan
lähestyä tiedon rakentamista. Tämän tyyppinen tiedon rakentaminen soveltuu käytäntölähtöisen
innovaatiotoiminnan ohjaamiseen ja johtamiseen. Malli on kehitetty neljässä organisaatiossa
toteutuneissa yhteensä viidessä toimintatutkimusprosessissa. Mallin avulla organisaation
jäsenet luovat omat oppimisaskeleensa – reflektion polkunsa – jonka avulla he voivat
tulkita ja ymmärtää uudistamiseen liittyviä oman organisaationsa kompleksisia tapahtumia,
tunteita, ihmisten välistä toimintaa ja siihen kätkeytyviä valtasuhteita.
Malli selkeyttää sitä miten tutkimusperustaisen teatterin avulla luodaan reflektiota synnyttäviä
ja rikastuttavia rakenteita, tapoja, kohtaamisen paikkoja käytäntölähtöisen innovaatiotoiminnan
tueksi ja edistämiseksi. Malli helpottaa innovaatiojohtajaa luomaan yhdessä
työntekijöidensä kanssa väliaikaisia oppimisyhteisöjä, joissa oppijat yhdessä reflektoivat
omia ja toisten kokemuksia sekä haastavat omia uskomuksiaan.
Väitöskirjassa luodaan tutkimusperustaisen teatterin suomalainen sovellus innovaatiojohtamisen
tueksi ja tähän liittyen suositukset organisaatioiden kehittämistyöhön. Näin tämä
väitöskirjatyö edistää uudenlaista lähestymistapaa oppimiseen ja tiedon rakentamiseen.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [1037]