Tutkintoon johtavan koulutuksen kehittäminen tukemaan sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamista
Opetus- ja kulttuuriministeriö
06.06.2019
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2019:24This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-650-8Tiivistelmä
Osaamisella soteen –hankkeen tehtävänä oli tehdä ehdotukset siitä, miten sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän uudistusta tuetaan osaamista kehittämällä. Hankkeessa tunnistetut osaamistarpeet ovat tärkeitä sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamiselle riippumatta palvelujen toteuttamisen hallinnollisesta rakenteesta.
Kaikki sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt tarvitsevat uudistamistavoitteiden ja toimintakulttuurin muutoksen mukaista yhteistä ja jaettua osaamista. Tietoperusta taataan kehittämällä kaikille alan tutkinnoille yhteisiä sisältöjä ja pedagogisia ratkaisuja. Kliininen potilastyö ja sosiaalihuollon vaativa asiakastyö edellyttävät uudenlaisia koulutusjatkumoja ja joustavia opintopolkuja erikoisosaamisen kehittämiseksi. Alan korkeakoulututkintojen ja jatkuvan oppimisen rakenteen toimivuudesta tulisi toteuttaa laaja kokonaisarvio yhteistyössä työelämän ja ministeriöiden kanssa. Ammatti- ja erikoisammattitutkintoja tulisi hyödyntää nykyistä paremmin työelämässä.
Tutkintoon johtavan koulutuksen kehittämisessä on huomioitava etenkin seuraavat kompetenssialueet: asiakaslähtöisyys, ohjaus- ja neuvontaosaaminen, moniammatillisuus- ja tiimityöosaaminen, palvelujärjestelmäosaaminen, tutkimus- ja kehittämisosaaminen, näyttöön perustuva toiminta ja kustannusvaikuttavuus –osaaminen, digitalisaatio ja teknologia sekä kestävän kehityksen mukainen ympäristöosaaminen.
Kaikki sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt tarvitsevat uudistamistavoitteiden ja toimintakulttuurin muutoksen mukaista yhteistä ja jaettua osaamista. Tietoperusta taataan kehittämällä kaikille alan tutkinnoille yhteisiä sisältöjä ja pedagogisia ratkaisuja. Kliininen potilastyö ja sosiaalihuollon vaativa asiakastyö edellyttävät uudenlaisia koulutusjatkumoja ja joustavia opintopolkuja erikoisosaamisen kehittämiseksi. Alan korkeakoulututkintojen ja jatkuvan oppimisen rakenteen toimivuudesta tulisi toteuttaa laaja kokonaisarvio yhteistyössä työelämän ja ministeriöiden kanssa. Ammatti- ja erikoisammattitutkintoja tulisi hyödyntää nykyistä paremmin työelämässä.
Tutkintoon johtavan koulutuksen kehittämisessä on huomioitava etenkin seuraavat kompetenssialueet: asiakaslähtöisyys, ohjaus- ja neuvontaosaaminen, moniammatillisuus- ja tiimityöosaaminen, palvelujärjestelmäosaaminen, tutkimus- ja kehittämisosaaminen, näyttöön perustuva toiminta ja kustannusvaikuttavuus –osaaminen, digitalisaatio ja teknologia sekä kestävän kehityksen mukainen ympäristöosaaminen.