Kuvaohjelmalain uudistaminen : työryhmän raportti
Opetus- ja kulttuuriministeriö
28.04.2023
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2023:20Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-975-2Tiivistelmä
Työryhmä on tarkastellut kuvaohjelmalain selkeyttämistarpeita sekä toimintaympäristön muutoksista aiheutuvia säännösten uudistamistarpeita. Tekninen ja toimintaympäristön kehitys on nostanut esiin digitaalisten pelien, pelaamisen ja pelitapahtumien kysymykset ja sääntelyn erityistarpeet.
Lain perusratkaisuilla on toimijaryhmiin erilaisia ja eriasteisia vaikutuksia. Toimija- ja teknologianeutraalisuutta on vaikea saavuttaa. Kaikkiin ratkaisuihin liittyy hallinnollisia kysymyksiä (esim. valvonta, KAVIn tehtävät ja suoritteiden maksullisuus ja resurssit), joita tarkastellaan raportissa.
Työryhmä esittää selvennyksiä ja teknisiä parannuksia kuvaohjelmalain ymmärrettävyyteen (mm. soveltamisala, määritelmät, kuvaohjelmien erilaisten tarjoamistapojen täsmentäminen), digitaalisten pelien ja pelitoiminnan määritelmiä sekä säännösten soveltamisen selventämistä.
Työryhmä on tarkastellut luokiteltujen ikärajojen sitovuutta ja suositusluontoisuutta sekä niihin liittyviä erilaisia kysymyksiä (esim. joustot), mutta ei ole päätynyt esittämään, tulisiko nykyisistä sitovista ikärajoista siirtyä suositusikärajoihin.
Lasten suojelun korkean tason säilyttäminen puoltaa ikärajojen sitovuutta, kun taas toimialojen peräänkuuluttama sääntelyn keventäminen, yksinkertaistaminen ja teknologianeutraalisuus puoltavat suositusikärajoja. Käytännesääntöjen tarve tunnistettiin molemmissa vaihtoehdoissa
Lain perusratkaisuilla on toimijaryhmiin erilaisia ja eriasteisia vaikutuksia. Toimija- ja teknologianeutraalisuutta on vaikea saavuttaa. Kaikkiin ratkaisuihin liittyy hallinnollisia kysymyksiä (esim. valvonta, KAVIn tehtävät ja suoritteiden maksullisuus ja resurssit), joita tarkastellaan raportissa.
Työryhmä esittää selvennyksiä ja teknisiä parannuksia kuvaohjelmalain ymmärrettävyyteen (mm. soveltamisala, määritelmät, kuvaohjelmien erilaisten tarjoamistapojen täsmentäminen), digitaalisten pelien ja pelitoiminnan määritelmiä sekä säännösten soveltamisen selventämistä.
Työryhmä on tarkastellut luokiteltujen ikärajojen sitovuutta ja suositusluontoisuutta sekä niihin liittyviä erilaisia kysymyksiä (esim. joustot), mutta ei ole päätynyt esittämään, tulisiko nykyisistä sitovista ikärajoista siirtyä suositusikärajoihin.
Lasten suojelun korkean tason säilyttäminen puoltaa ikärajojen sitovuutta, kun taas toimialojen peräänkuuluttama sääntelyn keventäminen, yksinkertaistaminen ja teknologianeutraalisuus puoltavat suositusikärajoja. Käytännesääntöjen tarve tunnistettiin molemmissa vaihtoehdoissa