Ammatillisten tutkintojen kehittäminen : Työryhmän väliraportti
Opetus- ja kulttuuriministeriö
24.03.2023
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2023:14Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-951-6Tiivistelmä
Opetus- ja kulttuuriministeriön 30.8.2022 asettaman Ammatillisten tutkintojen kehittäminen -työryhmän toimeksianto perustuu pääministeri Sanna Marinin hallituksen ohjelmaan, valtioneuvoston koulutuspoliittiseen selontekoon sekä Euroopan unionin neuvoston suositukseen eurooppalaisesta lähestymistavasta pieniin osaamiskokonaisuuksiin. Työryhmä esittää väliraportissaan periaate-ehdotukset ammatti- ja erikoisammattitutkintojen joustavuuden lisäämiseksi, opiskelijoiden valinnan mahdollisuuksien monipuolistamiseksi ja pienten osaamiskokonaisuuksien ottamiseksi osaksi ammatillisen koulutuksen järjestelmää. Työryhmä jatkaa työtään 30.9.2023 asti.
Työryhmän keskeiset ehdotukset
- Tutkinnon osien nykyistä laajempi ja joustavampi hyödyntäminen mahdollistavat yksilöiden ja työelämän osaamistarpeisiin vastaamisen. Ammatti- ja erikoisammattitutkintojen tutkinnon osia tulee edelleen kehittää ja tarjontaa lisätä. Yksittäisten tutkinnon osien järjestäminen ja tarjoaminen tulisi tehdä rahoituksellisesti kannattavaksi vaihtoehdoksi kokonaisten tutkintojen järjestämisen rinnalla.
- Virallisessa koulutusjärjestelmässä tutkinnon osat todetaan pieniksi osaamiskokonaisuuksiksi. Pienten osaamiskokonaisuuksien suorittamismahdollisuuksien lisäämiseksi tulisi mm. kehittää koulutukseen pääsyä sekä sujuvoittaa aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista.
Työryhmän keskeiset ehdotukset
- Tutkinnon osien nykyistä laajempi ja joustavampi hyödyntäminen mahdollistavat yksilöiden ja työelämän osaamistarpeisiin vastaamisen. Ammatti- ja erikoisammattitutkintojen tutkinnon osia tulee edelleen kehittää ja tarjontaa lisätä. Yksittäisten tutkinnon osien järjestäminen ja tarjoaminen tulisi tehdä rahoituksellisesti kannattavaksi vaihtoehdoksi kokonaisten tutkintojen järjestämisen rinnalla.
- Virallisessa koulutusjärjestelmässä tutkinnon osat todetaan pieniksi osaamiskokonaisuuksiksi. Pienten osaamiskokonaisuuksien suorittamismahdollisuuksien lisäämiseksi tulisi mm. kehittää koulutukseen pääsyä sekä sujuvoittaa aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista.