Esiselvitys taiteen perusopetuksessa saavutetun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen edistämiseksi
Valajärvi, Anni (2021-11-18)
Valajärvi, Anni
opetus- ja kulttuuriministeriö
18.11.2021
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2021:48Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-898-4Tiivistelmä
Opetus- ja kulttuuriministeriö asetti valtiotieteen kandidaatti Anni Valajärven selvityshenkilöksi selvittämään taiteen perusopetuksessa saavutetun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen edistämistä 30.8.-15.11.2021. Selvityshenkilön tehtävänä oli selvittää taiteen perusopetusoppilaitoksien valmiuksia ja kiinnostusta viedä opintosuoritustietoja Opetushallituksen ylläpitämään Koski-tietovarantoon. Lisäksi tehtävänä oli selvittää taiteen perusopetusoppilaitosten ja lukioiden välistä yhteistyötä taiteen perusopetuksessa hankitun osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen liittyen. Edelleen tehtävänä oli kirjata ehdotuksia mahdollisista osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen edistämiseen liittyvistä jatkotoimenpiteistä.
Selvityksestä ilmenee taiteen perusopetuskentän myönteinen suhtautuminen ja hyvät valmiudet taiteen perusopetuksen opintosuoritusten viemiseen Koski-tietovarantoon. Jatkotoimenpiteiksi esitetään mm., että taiteen perusopetuksen opintosuoritustietojen vieminen Koski-tietovarantoon tehdään mahdolliseksi. Taiteen perusopetuksessa hankitun osaamisen tunnustamista muilla koulutussektoreilla tulee edistää ja lukiodiplomien järjestämiseen liittyvää yhteistyötä tulee kehittää. Lisäksi esitetään, että taiteen perusopetuksen tietopohjaa tulee edelleen vahvistaa.
Selvityksestä ilmenee taiteen perusopetuskentän myönteinen suhtautuminen ja hyvät valmiudet taiteen perusopetuksen opintosuoritusten viemiseen Koski-tietovarantoon. Jatkotoimenpiteiksi esitetään mm., että taiteen perusopetuksen opintosuoritustietojen vieminen Koski-tietovarantoon tehdään mahdolliseksi. Taiteen perusopetuksessa hankitun osaamisen tunnustamista muilla koulutussektoreilla tulee edistää ja lukiodiplomien järjestämiseen liittyvää yhteistyötä tulee kehittää. Lisäksi esitetään, että taiteen perusopetuksen tietopohjaa tulee edelleen vahvistaa.