Opettajan pedagogiset opinnot 60 op : Laaja-alainen opettajakelpoisuus – tilannekuvaus 2021
Jyrhämä, Riitta (2021-10-15)
Jyrhämä, Riitta
Opetus- ja kulttuuriministeriö
15.10.2021
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2021:41Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-866-3Tiivistelmä
Selvityksessä tarkastellaan opettajakelpoisuuden tuottavia opettajan pedagogisia opintoja (60 op) ja niiden sisältöjä eri opettajankoulutuksissa. Pyrkimyksenä on ollut tulkita nykytilaa ja pohtia suosituksia, ja herättää keskustelua. Ajatuksena on ollut löytää opettajan pedagogisten opintojen yhteinen ydin – sikäli kuin se on löydettävissä. Selvityksen tarkoituksena on auttaa tunnistamaan opettajankoulutuksen kehittämisohjelman kannalta tärkeitä opettajan pedagogisten opintojen kehittämiskohteita.
Havainnot opettajan pedagogisten opintojen rakenteesta viittaavat suureen vaihteluun. Osa vaihtelusta saattaa selittyä terminologian perusteella, osittain pedagogisten opintojen sisältö todella vaihtelee yliopiston ja ammattikorkeakoulun omien painotusten mukaan. Selvityksen perusteella näyttää siltä, että, pedagogiset opinnot ovat pirstaleisia ja kelpoisuusasetuksen (986/1998) yhteisen opettajuuden toteutumisesta ja yhtenäisestä ja yleisestä pedagogisesta kelpoisuudesta puhuminen on haastavaa.
Havainnot opettajan pedagogisten opintojen rakenteesta viittaavat suureen vaihteluun. Osa vaihtelusta saattaa selittyä terminologian perusteella, osittain pedagogisten opintojen sisältö todella vaihtelee yliopiston ja ammattikorkeakoulun omien painotusten mukaan. Selvityksen perusteella näyttää siltä, että, pedagogiset opinnot ovat pirstaleisia ja kelpoisuusasetuksen (986/1998) yhteisen opettajuuden toteutumisesta ja yhtenäisestä ja yleisestä pedagogisesta kelpoisuudesta puhuminen on haastavaa.