Kansainvälinen opiskelijaliikkuvuus ja opintojen siirrettävyys Eurostudent V-tutkimuksen tuloksien valossa
Värtinen, Veera; Moisio, Johanna; Piiroinen, Kaisu (2015)
Värtinen, Veera
Moisio, Johanna
Piiroinen, Kaisu
opetus- ja kulttuuriministeriö
2015
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2015:22This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-377-4Tiivistelmä
Raportissa tarkastellaan Eurostudent V -tutkimuksen tuloksia liittyen suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden kansainväliseen liikkuvuuteen ja ulkomailla suoritettujen opintopisteiden hyväksilukemiseen.
Eurostudent V -tulosten mukaan opiskelijan sosioekonominen tausta vaikuttaa siihen lähteekö opiskelija opiskelemaan tai harjoitteluun ulkomaille tutkintoon johtavien opintojensa aikana. Enemmistö opiskelijoista, joiden vanhemmilla ei ole korkeakoulututkintoa, eivät ole käyneet kansainvälisessä opiskelijavaihdossa, eivätkä ole ajatelleet lähteä. Akateemisista perheistä tulevat korkeakouluopiskelijat lähtevät siis useammin vaihto-opiskelijoiksi kuin opiskelijat, joiden vanhemmilla ei ole korkeakoulutustaustaa.
Tässä raportissa vertaillaan myös Suomen tuloksia muiden maiden Eurostudent-tutkimustuloksiin. Tanskan ja Alankomaiden korkeakouluopiskelijoiden liikkuvuus muistuttaa melko paljon suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden liikkuvuutta. Näissä maissa myös sosiaalinen tausta vaikuttaa liikkuvuusjaksolle lähtemisessä. Vertailumaina olivat myös Itävalta ja Saksa, joissa opiskelijaliikkuvuus on vähäisempää kuin Suomessa. Eurostudent -tutkimuksessa kysyttiin myös ulkomaan vaihtojaksolla olleiden opiskelijoiden opintopisteiden hyväksilukemisesta. Suomessa opiskelijoista suurin osa saa ulkomailla suoritetut opintopisteet hyväksiluettua joko kokonaan tai osittain tutkintoonsa.
Eurostudent V -tulosten mukaan opiskelijan sosioekonominen tausta vaikuttaa siihen lähteekö opiskelija opiskelemaan tai harjoitteluun ulkomaille tutkintoon johtavien opintojensa aikana. Enemmistö opiskelijoista, joiden vanhemmilla ei ole korkeakoulututkintoa, eivät ole käyneet kansainvälisessä opiskelijavaihdossa, eivätkä ole ajatelleet lähteä. Akateemisista perheistä tulevat korkeakouluopiskelijat lähtevät siis useammin vaihto-opiskelijoiksi kuin opiskelijat, joiden vanhemmilla ei ole korkeakoulutustaustaa.
Tässä raportissa vertaillaan myös Suomen tuloksia muiden maiden Eurostudent-tutkimustuloksiin. Tanskan ja Alankomaiden korkeakouluopiskelijoiden liikkuvuus muistuttaa melko paljon suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden liikkuvuutta. Näissä maissa myös sosiaalinen tausta vaikuttaa liikkuvuusjaksolle lähtemisessä. Vertailumaina olivat myös Itävalta ja Saksa, joissa opiskelijaliikkuvuus on vähäisempää kuin Suomessa. Eurostudent -tutkimuksessa kysyttiin myös ulkomaan vaihtojaksolla olleiden opiskelijoiden opintopisteiden hyväksilukemisesta. Suomessa opiskelijoista suurin osa saa ulkomailla suoritetut opintopisteet hyväksiluettua joko kokonaan tai osittain tutkintoonsa.