Millä eväillä osaaminen uuteen nousuun? PISA 2012 -tutkimustuloksia
Välijärvi, Jouni; Kupari, Pekka; Ahonen, Arto K.; Arffman, Inga; Harju-Luukkainen, Heidi; Leino, Kaisa; Niemivirta, Markku; Nissinen, Kari; Salmela-Aro, Katariina; Tarnanen, Mirja; Tuominen-Soini, Heta; Vettenranta, Jouni; Vuorinen, Raimo (2015)
Välijärvi, Jouni
Kupari, Pekka
Ahonen, Arto K.
Arffman, Inga
Harju-Luukkainen, Heidi
Leino, Kaisa
Niemivirta, Markku
Nissinen, Kari
Salmela-Aro, Katariina
Tarnanen, Mirja
Tuominen-Soini, Heta
Vettenranta, Jouni
Vuorinen, Raimo
opetus- ja kulttuuriministeriö
2015
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2015:6This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-334-7Tiivistelmä
OECD:n PISA 2012-tutkimuksen pääraportti tarkastelee suomalaista perusopetusta ja sen tuloksia kymmenestä eri näkökulmasta. Artikkelien kirjoittajina on toistakymmentä suomalaista koulutusalan ammattilaista.
OECD-maista Suomi sijoittui matematiikassa kuudenneksi, lukutaidossa kolmanneksi ja luonnontieteissä toiseksi. Matematiikan, lukutaidon ja luonnontieteiden osaaminen oli kuitenkin selvästi heikentynyt aiempiin PISA-tutkimuksiin verrattuna.
Artikkeleissa heikentyneeseen osaamiseen yhteydessä olevia tekijöitä haetaan oppilaiden asenteiden, motivaation, uskomusten ja ajankäytön muutoksista. Artikkeleissa käsitellään myös opetusjärjestelyihin, koulujen toimintaympäristöön, ohjaukseen, opiskeluilmastoon ja resursseihin liittyviä tekijöitä.
OECD-maista Suomi sijoittui matematiikassa kuudenneksi, lukutaidossa kolmanneksi ja luonnontieteissä toiseksi. Matematiikan, lukutaidon ja luonnontieteiden osaaminen oli kuitenkin selvästi heikentynyt aiempiin PISA-tutkimuksiin verrattuna.
Artikkeleissa heikentyneeseen osaamiseen yhteydessä olevia tekijöitä haetaan oppilaiden asenteiden, motivaation, uskomusten ja ajankäytön muutoksista. Artikkeleissa käsitellään myös opetusjärjestelyihin, koulujen toimintaympäristöön, ohjaukseen, opiskeluilmastoon ja resursseihin liittyviä tekijöitä.