Kvalitetskriterier för den grundläggande utbildningen : kvalitetskriterier för den grundläggande utbildningen, morgon- och eftermiddagsverksamheten inom den grundläggande utbildningen och för skolans klubbverksamhet
opetus- ja kulttuuriministeriö
2012
Julkaisusarja:
Undervisnings- och kulturministeriets publikationer 2012:30This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-171-8Tiivistelmä
Kvalitetskriterierna gör det möjligt för att på ett praktiskt plan utvärdera hur de beslut som omfattar skolväsendet i ett kort respektive långt perspektiv inverkar på skolornas verksamhet. Med hjälp av utvärderingskunskap som baserar sig på kvalitetskriterierna kan man i bästa fall identifiera missförhållanden som man har upptäckt inom utbildningen. Det blir då också möjligt att åtgärda missförhållandena när man på ett heltäckande plan på årlig nivå planerar kommunernas verksamhet och ekonomi. Kvalitetskriterierna gör det också möjligt att samarbeta på ett regionalt plan. En verksamhetsmodell på ett regionalt plan möjliggör ett djupare samarbete, vilket en utvärdering av verksamhet inom en kommun inte gör. Kvalitetskriterierna för den grundläggande utbildningen är ett arbetsredskap på regional nivå, och speciellt är de ett redskap för skolor och huvudmän att i samråd utvärdera sin verksamhet.
Kvalitetskorten är fyra till antalet och de avspeglar strukturerna inom följande områden:
- ledarskap
- personal
- ekonomiska resurser
- utvärdering
samt nio kvalitetskort, som påverkar den studerande
- läroplanens verkställande
- undervisningen och undervisningsarrangemangen
- stödet för inlärning, tillväxt och välbefinnande
- delaktighet och påverkan
- samarbetet mellan skolan och hemmet
- fysisk lärmiljö
- en trygg inlärningsmiljö
- morgon- och eftermiddagsverksamheten inom den grundläggande utbildningen
- skolans klubbverksamhet.
Kvalitetskorten för den grundläggande utbildningen bygger på en beskrivande del, kriterier för kvaliteten och frågor som ansluter sig till verksamheten. Varje kvalitetskort innehåller kriterier både för utbildningsarrangören och för skolorna. Nya kvalitetskort för kvalitetskriterierna inom den grundläggande utbildningen har tillagts också för morgon- och eftermiddagsverksamheten inom den grundläggande utbildningen samt skolans klubbverksamhet. Kvalitetskriterierna finns till för såväl verksamheten på regional nivå som huvudmannens och skolans verksamhet.
Kvalitetskorten är fyra till antalet och de avspeglar strukturerna inom följande områden:
- ledarskap
- personal
- ekonomiska resurser
- utvärdering
samt nio kvalitetskort, som påverkar den studerande
- läroplanens verkställande
- undervisningen och undervisningsarrangemangen
- stödet för inlärning, tillväxt och välbefinnande
- delaktighet och påverkan
- samarbetet mellan skolan och hemmet
- fysisk lärmiljö
- en trygg inlärningsmiljö
- morgon- och eftermiddagsverksamheten inom den grundläggande utbildningen
- skolans klubbverksamhet.
Kvalitetskorten för den grundläggande utbildningen bygger på en beskrivande del, kriterier för kvaliteten och frågor som ansluter sig till verksamheten. Varje kvalitetskort innehåller kriterier både för utbildningsarrangören och för skolorna. Nya kvalitetskort för kvalitetskriterierna inom den grundläggande utbildningen har tillagts också för morgon- och eftermiddagsverksamheten inom den grundläggande utbildningen samt skolans klubbverksamhet. Kvalitetskriterierna finns till för såväl verksamheten på regional nivå som huvudmannens och skolans verksamhet.