Ammatillisen koulutuksen laatustrategia 2011–2020
opetus- ja kulttuuriministeriö
04.03.2011
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2011:9This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-019-3Tiivistelmä
Opetusministeriö asetti 16.3.2010 työryhmän valmistelemaan ehdotuksen ammatillisen koulutuksen laatustrategiaksi, jonka tuli kattaa kaikki ammatillisen koulutuksen kansallisen laatujärjestelmän osat ja kaikki ammatillisen koulutuksen järjestämismuodot. Työryhmän keskeiset ehdotukset laadunhallinnan strategisiksi linjauksiksi ja niitä tukeviksi kehittämistoimenpiteiksi ovat:
- Laadunhallinta on systemaattista kaikilla ammatillisen koulutuksen toimijatasoilla ja kaikissa koulutusmuodoissa. Tavoitetta tuetaan kehittämällä ammatillisen koulutuksen ohjausvälineitä siten, että ne tukevat laadun varmistamista ja jatkuvaa parantamista. Ammatillisen koulutuksen järjestäjillä on vuoteen 2015 mennessä toimiva laadunhallintajärjestelmä/toimintajärjestelmä. Lisäksi kehitetään ammatilliseen koulutukseen ja erilaisille koulutuksen järjestäjille soveltuva laadunhallintajärjestelmien auditointiprosessi ja kriteeristö.
- Ammatillisen koulutuksen järjestämisedellytysten arvioinnin roolia laadunvarmistuksessa ja laadun jatkuvassa parantamissa selkeytetään. Tavoitetta tuetaan mm. luomalla kriteeristö järjestämisedellytysten arviointiin. Lisäksi kehitetään järjestämislupien sähköisen asioinnin tukijärjestelmää tukemaan järjestämisedellytysten arviointia.
- Ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmä tukee koulutuksen järjestäjien toiminnan laadulle ja sen jatkuvalle parantamiselle asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Tavoitetta tuetaan mm. selkeyttämällä ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmää siten, että koulutuksen järjestäjien rahoitus määräytyy yhtenäisin perustein eri koulutuksen järjestämismuodoissa. Lisäksi vahvistetaan tuloksellisuuden painoarvoa maltillisesti ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen rahoituksessa ja kehitetään tulosrahoituksen mittaimia.
- Ammatillisen koulutuksen ohjaus ja päätöksenteko perustuu kaikilla tasoilla luotettavaan ja monipuoliseen tulos- ja arviointitietoon sekä muuhun tietoperustaan. Tavoitetta tuetaan mm. luomalla ammatilliseen koulutukseen yhtenäinen tietoarkkitehtuuri ohjauksen, seurannan ja päätöksenteon tueksi. Koulutuksen laatu on läpinäkyvää ja perustuu julkisiin tulostietoihin. Tavoitetta tuetaan mm. julkistamalla kaikki keskeiset koulutuksen laatua ja vaikuttavuutta koskevat tulokset.
- Laadunhallinnassa eri vaiheessa olevien koulutuksen järjestäjien laadunhallinnan kehittämistä tuetaan systemaattisesti ja pitkäjänteisesti itsearvioinnin, vertaisoppimisen ja -arvioinnin, tunnustusten ja palkitsemisen avulla. Lisäksi kehitetään laadun kehittämisen tueksi työvälineitä ja tukimuotoja eri vaiheessa laatutyötä oleville koulutuksen järjestäjille.
- Koulutuksen järjestämisen, hallinnon ja toiminnan kehittämisen edellyttämä osaaminen on vahvaa ja ajantasaista, ja sitä kehitetään jatkuvasti. Tavoitetta tuetaan mm. varmistamalla, että opetushenkilöstön, johdon ja työpaikkaohjaajien osaaminen on ajantasaista.
- Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnassa on käytössä yhtenäiset toimintaperiaatteet, toimintatavat ja prosessit, jotka edistävät koulutukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.
- Laadun parantaminen perustuu jatkuvaan oppimiseen ja toiminnan kehittämiseen. Tavoitetta tuetaan mm. kehittämällä menetelmiä hyvien käytäntöjen tunnistamiseksi ja hyödyntämiseksi. Lisäksi tiivistetään yhteistyötä laadunhallinnassa muun koulutuksen ja muiden hallinnonalojen toimijoiden kanssa tavoitteena toimintatapojen yhdensuuntaistaminen.
- Ammatillisen koulutuksen laadunhallintaa toteutetaan ja kehitetään aktiivisesti yhteistyössä kansallisten ja kansainvälisten kumppanien kanssa.
- Strategisia linjauksia ja niiden toteutumista tarkastellaan kolmen vuoden välein ja strategiaa päivitetään tarvittaessa.
- Laadunhallinta on systemaattista kaikilla ammatillisen koulutuksen toimijatasoilla ja kaikissa koulutusmuodoissa. Tavoitetta tuetaan kehittämällä ammatillisen koulutuksen ohjausvälineitä siten, että ne tukevat laadun varmistamista ja jatkuvaa parantamista. Ammatillisen koulutuksen järjestäjillä on vuoteen 2015 mennessä toimiva laadunhallintajärjestelmä/toimintajärjestelmä. Lisäksi kehitetään ammatilliseen koulutukseen ja erilaisille koulutuksen järjestäjille soveltuva laadunhallintajärjestelmien auditointiprosessi ja kriteeristö.
- Ammatillisen koulutuksen järjestämisedellytysten arvioinnin roolia laadunvarmistuksessa ja laadun jatkuvassa parantamissa selkeytetään. Tavoitetta tuetaan mm. luomalla kriteeristö järjestämisedellytysten arviointiin. Lisäksi kehitetään järjestämislupien sähköisen asioinnin tukijärjestelmää tukemaan järjestämisedellytysten arviointia.
- Ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmä tukee koulutuksen järjestäjien toiminnan laadulle ja sen jatkuvalle parantamiselle asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Tavoitetta tuetaan mm. selkeyttämällä ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmää siten, että koulutuksen järjestäjien rahoitus määräytyy yhtenäisin perustein eri koulutuksen järjestämismuodoissa. Lisäksi vahvistetaan tuloksellisuuden painoarvoa maltillisesti ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen rahoituksessa ja kehitetään tulosrahoituksen mittaimia.
- Ammatillisen koulutuksen ohjaus ja päätöksenteko perustuu kaikilla tasoilla luotettavaan ja monipuoliseen tulos- ja arviointitietoon sekä muuhun tietoperustaan. Tavoitetta tuetaan mm. luomalla ammatilliseen koulutukseen yhtenäinen tietoarkkitehtuuri ohjauksen, seurannan ja päätöksenteon tueksi. Koulutuksen laatu on läpinäkyvää ja perustuu julkisiin tulostietoihin. Tavoitetta tuetaan mm. julkistamalla kaikki keskeiset koulutuksen laatua ja vaikuttavuutta koskevat tulokset.
- Laadunhallinnassa eri vaiheessa olevien koulutuksen järjestäjien laadunhallinnan kehittämistä tuetaan systemaattisesti ja pitkäjänteisesti itsearvioinnin, vertaisoppimisen ja -arvioinnin, tunnustusten ja palkitsemisen avulla. Lisäksi kehitetään laadun kehittämisen tueksi työvälineitä ja tukimuotoja eri vaiheessa laatutyötä oleville koulutuksen järjestäjille.
- Koulutuksen järjestämisen, hallinnon ja toiminnan kehittämisen edellyttämä osaaminen on vahvaa ja ajantasaista, ja sitä kehitetään jatkuvasti. Tavoitetta tuetaan mm. varmistamalla, että opetushenkilöstön, johdon ja työpaikkaohjaajien osaaminen on ajantasaista.
- Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnassa on käytössä yhtenäiset toimintaperiaatteet, toimintatavat ja prosessit, jotka edistävät koulutukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.
- Laadun parantaminen perustuu jatkuvaan oppimiseen ja toiminnan kehittämiseen. Tavoitetta tuetaan mm. kehittämällä menetelmiä hyvien käytäntöjen tunnistamiseksi ja hyödyntämiseksi. Lisäksi tiivistetään yhteistyötä laadunhallinnassa muun koulutuksen ja muiden hallinnonalojen toimijoiden kanssa tavoitteena toimintatapojen yhdensuuntaistaminen.
- Ammatillisen koulutuksen laadunhallintaa toteutetaan ja kehitetään aktiivisesti yhteistyössä kansallisten ja kansainvälisten kumppanien kanssa.
- Strategisia linjauksia ja niiden toteutumista tarkastellaan kolmen vuoden välein ja strategiaa päivitetään tarvittaessa.