Rikosasioiden sovittelupalveluiden siirto oikeusministeriön hallinnonalalle : Ohjausryhmän raportti ja esitys
Sambou, Saija (2021-03-18)
Sambou, Saija
oikeusministeriö
18.03.2021
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisuja, Selvityksiä ja ohjeita 2021:10This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-849-3Tiivistelmä
Oikeusministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö asettivat 25.2.2020 hankkeen (VN 2750/2020), jossa selvitettiin mahdollisuuksia siirtää rikos- ja eräiden riita-asioiden sovittelu oikeusministeriön hallinnonalalle. Hanke päättyi 26.2.2021.
Selvitysten, asiantuntijakuulemisten sekä tausta- ja kyselyaineistojen analyysin perusteella hankkeen ohjausryhmä esittää, että sovittelupalvelut siirretään sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalta oikeusministeriön hallinnonalalle. Palvelun yleiset ohjaus- ja valvontatehtävät siirtyisivät oikeusministeriön tehtäväksi. Sovittelupalvelut tuotettaisiin valtion omana toimintana siten, että sovittelun ammattihenkilöstö olisi valtion virkamiehiä. Sovittelupalvelut liitettäisiin oikeusapu- ja edunvalvontapalvelujen yhteyteen ja tuotettaisiin mahdollisesti perustettavassa valtakunnallisessa oikeusapu- ja edunvalvontavirastossa. Siirrossa edellytetään, että sovittelun erityispiirteet säilytetään ja koulutetut vapaaehtoissovittelijat toteuttavat varsinaisen sovittelutyön rikosoikeusjärjestelmän ulkopuolella. Sovittelu käynnistyisi uudessa rakenteessa vuoden 2024 alussa.
Sovittelupalvelun järjestämiseen ehdotetulla tavalla tarvittaisiin oikeusministeriön hallinnonalalla 8,6–9,5 miljoonan euron määräraha. Tämä tarkoittaisi arviolta 1,2–2,1 miljoonan euron lisäystä valtion kustannuksiin.
Selvitysten, asiantuntijakuulemisten sekä tausta- ja kyselyaineistojen analyysin perusteella hankkeen ohjausryhmä esittää, että sovittelupalvelut siirretään sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalta oikeusministeriön hallinnonalalle. Palvelun yleiset ohjaus- ja valvontatehtävät siirtyisivät oikeusministeriön tehtäväksi. Sovittelupalvelut tuotettaisiin valtion omana toimintana siten, että sovittelun ammattihenkilöstö olisi valtion virkamiehiä. Sovittelupalvelut liitettäisiin oikeusapu- ja edunvalvontapalvelujen yhteyteen ja tuotettaisiin mahdollisesti perustettavassa valtakunnallisessa oikeusapu- ja edunvalvontavirastossa. Siirrossa edellytetään, että sovittelun erityispiirteet säilytetään ja koulutetut vapaaehtoissovittelijat toteuttavat varsinaisen sovittelutyön rikosoikeusjärjestelmän ulkopuolella. Sovittelu käynnistyisi uudessa rakenteessa vuoden 2024 alussa.
Sovittelupalvelun järjestämiseen ehdotetulla tavalla tarvittaisiin oikeusministeriön hallinnonalalla 8,6–9,5 miljoonan euron määräraha. Tämä tarkoittaisi arviolta 1,2–2,1 miljoonan euron lisäystä valtion kustannuksiin.