Oikeusapu- ja edunvalvontavirasto – selvitys perustamisesta
Jokinen, Juhani (2020-12-09)
Jokinen, Juhani
oikeusministeriö
09.12.2020
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisuja, Selvityksiä ja ohjeita 2020:19This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-831-8Tiivistelmä
Oikeusministeriö asetti 2.3.2020 selvityshankkeen, joka koski Oikeusapu- ja edunvalvontaviraston perustamista. Hankkeen selvityshenkilöksi määrättiin varatuomari Juhani Jokinen. Selvityksen lähtökohtina oli muun muassa julkisen oikeusavun ja yleisen edunvalvonnan palveluiden saatavuuden ja yhdenvertaisuuden turvaaminen, monipaikkaisen organisaation säilyttäminen, taustatehtävien hoitaminen monipaikkaisesti ja verkostomaisesti sekä kielellisten oikeuksien toteutumisesta huolehtiminen. Tavoitteena oli myös sektorin keskushallintotehtävien siirtäminen ministeriöstä uudelle virastolle.
Virasto olisi päällikkövirasto, joka muodostuisi keskushallinnosta sekä oikeusapu- ja edunvalvontatoimistoista. Virasto olisi kirjanpitoyksikkö. Siirtymäajan jälkeen virastolle voitaisiin antaa myös virkaehtosopimusten neuvotteluvaltaa. Oikeusapu- ja edunvalvontatoimistojen toimipaikkaverkostoon ja niiden itsenäiseen asemaan toimeksiantojen hoitamisessa ei esitetä muutoksia. Toimistojen hallinnollisia tehtäviä ei käytännössä lisättäisi, mutta esittelyjärjestelmän käyttöä ehdotetaan laajennettavaksi.
Virastoon ehdotetaan perustettavaksi hallinnon, talouden ja kehittämisen vastuualueet sekä oikeusavun ja edunvalvonnan toimialajohtajien toiminnot. Talous- ja velkaneuvonta säilyisi oikeusaputoimistojen yhteydessä, mutta tehtävää varten olisi keskushallinnossa asiantuntijavirkamies. Oikeudenkäyntiavustajalautakunnan ja kuluttajariitalautakunnan keskushallintotehtäviä ei esitetä siirrettäviksi virastoon.
Viraston perustaminen merkitsisi karkean arvion mukaan noin 2,5 miljoonan €:n vuotuista lisärahoitustarvetta.
Virasto olisi päällikkövirasto, joka muodostuisi keskushallinnosta sekä oikeusapu- ja edunvalvontatoimistoista. Virasto olisi kirjanpitoyksikkö. Siirtymäajan jälkeen virastolle voitaisiin antaa myös virkaehtosopimusten neuvotteluvaltaa. Oikeusapu- ja edunvalvontatoimistojen toimipaikkaverkostoon ja niiden itsenäiseen asemaan toimeksiantojen hoitamisessa ei esitetä muutoksia. Toimistojen hallinnollisia tehtäviä ei käytännössä lisättäisi, mutta esittelyjärjestelmän käyttöä ehdotetaan laajennettavaksi.
Virastoon ehdotetaan perustettavaksi hallinnon, talouden ja kehittämisen vastuualueet sekä oikeusavun ja edunvalvonnan toimialajohtajien toiminnot. Talous- ja velkaneuvonta säilyisi oikeusaputoimistojen yhteydessä, mutta tehtävää varten olisi keskushallinnossa asiantuntijavirkamies. Oikeudenkäyntiavustajalautakunnan ja kuluttajariitalautakunnan keskushallintotehtäviä ei esitetä siirrettäviksi virastoon.
Viraston perustaminen merkitsisi karkean arvion mukaan noin 2,5 miljoonan €:n vuotuista lisärahoitustarvetta.