EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen soveltamiskokemuksia Suomessa : Lausuntotiivistelmä
Pohjalainen, Anna; Ylikoski, Laura (2020-01-24)
Pohjalainen, Anna
Ylikoski, Laura
oikeusministeriö
24.01.2020
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisuja, Mietintöjä ja lausuntoja 2020:7This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-799-1Tiivistelmä
Osana EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen 97 artiklan mukaista arviointia oikeusministeriö on selvittänyt yleisen tietosuoja-asetuksen soveltamiskokemuksia ja toimivuutta Suomessa.
Oikeusministeriö vastaanotti lausunnot yhteensä 75 taholta. Lausunnonantajien joukossa oli sekä viranomaistahoja että yksityisen sektorin edustajia. Lausuntopyynnössä pyydettiin yleisten huomioiden lisäksi lukukohtaisia kommentteja tietosuoja-asetuksesta.
Yleisen tietosuoja-asetuksen merkittävimpänä hyötynä pidettiin tietoisuuden lisääntymistä niin luonnollisten henkilöiden kuin organisaatioidenkin keskuudessa. Asetuksen soveltamisen ja toimivuuden suurimpana haasteena puolestaan pidettiin asetuksen koettua vaikeaselkoisuutta ja tulkinnanvaraisuutta. Lausunnonantajien näkemykset kansallisen sääntelyliikkumavaran käytöstä vaihtelivat.
Tietosuoja-asetusta kiiteltiin muun muassa rekisteröityjen oikeuksien vahvistamisesta ja tietosuojanäkökohtien tuomisesta osaksi rekisterinpitäjien ja henkilötietojen käsittelijöiden normaalia toimintaa. Kritiikkiä saivat muun muassa tietosuojavaltuutetun resurssit, joita pidettiin puutteellisina, sekä kansallisesti tehty ratkaisu, jonka mukaan viranomaistahoille ei voi määrätä tietosuoja-asetuksen rikkomisesta hallinnollista seuraamusmaksua.
Useat lausunnonantajat huomauttivat tarpeesta päivittää kansallinen julkisuuslaki ja muu erityislainsäädäntö tietosuoja-asetuksen vaatimuksia paremmin vastaavaksi.
Oikeusministeriö vastaanotti lausunnot yhteensä 75 taholta. Lausunnonantajien joukossa oli sekä viranomaistahoja että yksityisen sektorin edustajia. Lausuntopyynnössä pyydettiin yleisten huomioiden lisäksi lukukohtaisia kommentteja tietosuoja-asetuksesta.
Yleisen tietosuoja-asetuksen merkittävimpänä hyötynä pidettiin tietoisuuden lisääntymistä niin luonnollisten henkilöiden kuin organisaatioidenkin keskuudessa. Asetuksen soveltamisen ja toimivuuden suurimpana haasteena puolestaan pidettiin asetuksen koettua vaikeaselkoisuutta ja tulkinnanvaraisuutta. Lausunnonantajien näkemykset kansallisen sääntelyliikkumavaran käytöstä vaihtelivat.
Tietosuoja-asetusta kiiteltiin muun muassa rekisteröityjen oikeuksien vahvistamisesta ja tietosuojanäkökohtien tuomisesta osaksi rekisterinpitäjien ja henkilötietojen käsittelijöiden normaalia toimintaa. Kritiikkiä saivat muun muassa tietosuojavaltuutetun resurssit, joita pidettiin puutteellisina, sekä kansallisesti tehty ratkaisu, jonka mukaan viranomaistahoille ei voi määrätä tietosuoja-asetuksen rikkomisesta hallinnollista seuraamusmaksua.
Useat lausunnonantajat huomauttivat tarpeesta päivittää kansallinen julkisuuslaki ja muu erityislainsäädäntö tietosuoja-asetuksen vaatimuksia paremmin vastaavaksi.