"Pitäisi ajatella koulutyön tekemistä ihan eri tavalla" : Selvitys työelämään tutustumisjaksojen toteuttamisesta kouluissa
Tuukkanen, Terhi (2019-02-13)
Tuukkanen, Terhi
Lapsiasiavaltuutetun toimisto
13.02.2019
Julkaisusarja:
Lapsiasiavaltuutetun toimiston julkaisuja 2019:1Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-739-7Tiivistelmä
Tämän selvityksen alkusysäyksenä on toiminut vuonna 2016 toteutettu lapsiasiavaltuutetun ja romaninuorten tapaaminen, jossa tulivat esille nuorten kokemat haasteet koulujen työelämään tutustumis- eli TET-jaksoihin liittyen. Nuoret kokivat TET-jaksot tärkeinä, mutta he kertoivat vaikeuksista saada harjoittelupaikkaa taustansa vuoksi. Tapaaminen herätti useita kysymyksiä TET-jaksoihin liittyen: Miten ne toteutetaan kouluissa? Miten oppilaita tuetaan harjoittelupaikkojen etsimisessä? Miten oppilaat kokevat TET-jaksot? Millainen kokemus TET-paikan etsiminen ja harjoittelu on sellaiselle nuorelle, joka ei syystä tai toisesta saa tukea kotoaan?
Selvityksen tarkoituksena on kartoittaa, miten TET-jaksot toteutetaan kouluissa ja millaisia näkemyksiä opettajilla ja kokemuksia oppilailla on TET-jaksoista. Tavoitteena on saada tietoa mahdollisuuksista ja haasteista, joita TET-jaksoihin koetaan liittyvän. Opettajien osalta aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä sekä kasvokkaisilla ja puhelinhaastatteluilla. Oppilaiden kokemuksia kerättiin kahdella kouluvierailulla ryhmätyöskentelyn avulla. Selvityksessä kerättiin näkemyksiä ja kokemuksia yhteensä 29 opettajalta ja 66 oppilaalta.
Selvityksen tarkoituksena on kartoittaa, miten TET-jaksot toteutetaan kouluissa ja millaisia näkemyksiä opettajilla ja kokemuksia oppilailla on TET-jaksoista. Tavoitteena on saada tietoa mahdollisuuksista ja haasteista, joita TET-jaksoihin koetaan liittyvän. Opettajien osalta aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä sekä kasvokkaisilla ja puhelinhaastatteluilla. Oppilaiden kokemuksia kerättiin kahdella kouluvierailulla ryhmätyöskentelyn avulla. Selvityksessä kerättiin näkemyksiä ja kokemuksia yhteensä 29 opettajalta ja 66 oppilaalta.