Terrorismirikosdirektiivin täytäntöönpano
Oikeusministeriö
08.11.2017
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 56/2017This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-653-6Tiivistelmä
Mietinnössä ehdotetaan tehtäväksi terrorismirikosdirektiivin edellyttämät muutokset rikoslakiin. Terrorismirikoksiin liittyvät ryöstö-, kiristys- ja väärennysrikokset säädettäisiin nykyistä laajemmin kansainvälisiksi rikoksiksi, oikeushenkilön rangaistusvastuuta myös laajennettaisiin niiden osalta. Kemiallisen aseen kiellon rikkomista, biologisen aseen kiellon rikkomista ja ydinräjähderikosta koskevia rangaistussäännöksiä ehdotetaan täydennettäviksi uusilla tekotavoilla.
Rikoslain terrorismirikossäännöksiä ehdotetaan täydennettäviksi ja muutettaviksi monin tavoin. Terroristisessa tarkoituksessa tehtyjä rikoksia koskevia säännöksiä muutettaisiin ensinnäkin niin, että teon olisi oltava omiaan aiheuttamaan vakavaa vahinkoa jollekin maalle tai kansainväliselle järjestölle. Maan asemesta laissa nykyisin mainitaan valtio. Muutoksella korostettaisiin sitä, että terrorismirikokset ovat laajasti yhteiskuntaan kohdistuvia rikoksia, joiden ei voida juurikaan katsoa aiheuttavan vahinkoa pelkästään valtion viranomaisille ja rakenteille. Terroristisessa tarkoituksessa tehtyjä rikoksia koskevia säännöksiä muutettaisiin myös niin, että vakavimmat tietoverkkorikokset tulisivat niiden piiriin. Terroristisessa tarkoituksena tehtyinä rikoksina tulisivat rangaistaviksi myös eräät radiologisia aseita koskevat teot, kun ne on tehty mainitussa tarkoituksessa.
Terroristiryhmän johtamista koskevia säännöksiä muutettaisiin niin, että rangaistavaksi tulee myös sellaisen terroristiryhmän johtaminen, jonka toiminnassa ei ole vielä tehty terroristisessa tarkoituksessa tehtyä rikosta mutta joka toimii tehdäkseen sellaisen rikoksen. Kouluttautumista terrorismirikoksen tekemistä varten koskevaa rangaistussäännöstä ehdotetaan muutettavaksi niin, että sen piiriin tulee myös ns. itsekouluttautuminen. Lisäksi kouluttautumisen tarkoituksena voisi olla myös terroristisessa tarkoituksessa tehtävän rikoksen valmistelun tekeminen. Matkustamista terrorismirikoksen tekemistä varten koskevia säännöksiä ehdotetaan muutettavaksi niin, että rangaistusvastuu kattaa myös sellaiset henkilöt, jotka palaavat tai muuten matkustavat Suomeen terrorismirikoksen tekemisen tarkoituksessa. Uudessa rangaistussäännöksessä ehdotetaan säädettäväksi rangaistavaksi terrorisimirikoksen tekemistä varten tapahtuvan matkustamisen edistäminen, jonka rahoittaminen tulisi rangaistavaksi terrorismin rahoittamisena.
Mietinnössä ehdotetaan pakkokeinolakiin ja poliisilakiin muutoksia, joiden myötä telekuuntelua voidaan käyttää myös terroristisessa tarkoituksessa tehdyn rikoksen uusien tekotapojen mukaisten tekojen selvittämisessä ja estämisessä ja asuntokuuntelua niiden selvittämisessä. Televalvontaa, televalvontaa teleosoitteen tai telepäätelaitteen haltijan suostumuksella ja suunnitelmallista tarkkailua voitaisiin käyttää terrorismirikoksen tekemistä varten tapahtuvan matkustamisen edistämisen selvittämisessä ja estämisessä.
Ehdotettavat lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan viimeistään 8.9.2018, jolloin direktiivi on viimeistään pantava täytäntöön
Rikoslain terrorismirikossäännöksiä ehdotetaan täydennettäviksi ja muutettaviksi monin tavoin. Terroristisessa tarkoituksessa tehtyjä rikoksia koskevia säännöksiä muutettaisiin ensinnäkin niin, että teon olisi oltava omiaan aiheuttamaan vakavaa vahinkoa jollekin maalle tai kansainväliselle järjestölle. Maan asemesta laissa nykyisin mainitaan valtio. Muutoksella korostettaisiin sitä, että terrorismirikokset ovat laajasti yhteiskuntaan kohdistuvia rikoksia, joiden ei voida juurikaan katsoa aiheuttavan vahinkoa pelkästään valtion viranomaisille ja rakenteille. Terroristisessa tarkoituksessa tehtyjä rikoksia koskevia säännöksiä muutettaisiin myös niin, että vakavimmat tietoverkkorikokset tulisivat niiden piiriin. Terroristisessa tarkoituksena tehtyinä rikoksina tulisivat rangaistaviksi myös eräät radiologisia aseita koskevat teot, kun ne on tehty mainitussa tarkoituksessa.
Terroristiryhmän johtamista koskevia säännöksiä muutettaisiin niin, että rangaistavaksi tulee myös sellaisen terroristiryhmän johtaminen, jonka toiminnassa ei ole vielä tehty terroristisessa tarkoituksessa tehtyä rikosta mutta joka toimii tehdäkseen sellaisen rikoksen. Kouluttautumista terrorismirikoksen tekemistä varten koskevaa rangaistussäännöstä ehdotetaan muutettavaksi niin, että sen piiriin tulee myös ns. itsekouluttautuminen. Lisäksi kouluttautumisen tarkoituksena voisi olla myös terroristisessa tarkoituksessa tehtävän rikoksen valmistelun tekeminen. Matkustamista terrorismirikoksen tekemistä varten koskevia säännöksiä ehdotetaan muutettavaksi niin, että rangaistusvastuu kattaa myös sellaiset henkilöt, jotka palaavat tai muuten matkustavat Suomeen terrorismirikoksen tekemisen tarkoituksessa. Uudessa rangaistussäännöksessä ehdotetaan säädettäväksi rangaistavaksi terrorisimirikoksen tekemistä varten tapahtuvan matkustamisen edistäminen, jonka rahoittaminen tulisi rangaistavaksi terrorismin rahoittamisena.
Mietinnössä ehdotetaan pakkokeinolakiin ja poliisilakiin muutoksia, joiden myötä telekuuntelua voidaan käyttää myös terroristisessa tarkoituksessa tehdyn rikoksen uusien tekotapojen mukaisten tekojen selvittämisessä ja estämisessä ja asuntokuuntelua niiden selvittämisessä. Televalvontaa, televalvontaa teleosoitteen tai telepäätelaitteen haltijan suostumuksella ja suunnitelmallista tarkkailua voitaisiin käyttää terrorismirikoksen tekemistä varten tapahtuvan matkustamisen edistämisen selvittämisessä ja estämisessä.
Ehdotettavat lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan viimeistään 8.9.2018, jolloin direktiivi on viimeistään pantava täytäntöön