Työpanoksen kohdentaminen ja hyödynnettävyys : Selvitys oikeusministeriön hallinnonalan henkilöstön työpanoksen kohdentamisen nykytilasta ja hyödyntämisestä johtamisessa ja ohjauksessa
Salo, Kaisa (2017-10-02)
Salo, Kaisa
Oikeusministeriö
02.10.2017
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 51/2017This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-641-3Tiivistelmä
Oikeusministeriön virkamiesharjoittelija hallintotiet. kand. Kaisa Salon selvityksessä kartoitetaan työpanoksen kohdentamisen nykytilaa oikeusministeriön hallinnonalalla sekä selvitetään, kuinka työpanoksen kohdentamisesta kertyvää tietoa hyödynnetään johtamisen ja ohjauksen tukena.
Työpanoksen kohdennus tulisi toteuttaa talousarviolain ja -asetuksen edellyttämällä tavalla, luotettavasti ja siten, että tietoa voidaan hyödyntää toiminnan laillisuuden ja tuloksellisuuden varmistamisessa. Arviointiperusteina selvityksessä käytetään talousarviolakia ja -asetusta ja muita työpanoksen kohdentamiseen liittyviä keskeisiä säädöksiä sekä valtionhallinnon ja oikeusministeriön määräyksiä, ohjeita ja suosituksia. Arvioinnin pohjana käytetään Kieku-raportteja ja muuta kirjallista aineistoa sekä Webropol-kyselystä ja haastatteluista saatavia tietoja. Kysely kohdennettiin hallinnonalan virastojen johdolle, ja siihen saatiin yhteensä 125 vastausta (68,3 %).
Selvityksen perusteella työpanoksen kohdentamisen suurimmat haasteet ovat kohdentamistiedon luotettavuus ja Kieku-järjestelmän käytettävyys. Kiekun tuottamaa työpanoksen kohdentamistietoa ei voida pitää vielä niin luotettavana, että sitä voitaisiin tosiasiallisesti hyödyntää johtamisessa ja ohjauksessa. Työpanoksen kohdentamisella nähdään kuitenkin olevan potentiaalia kehittyä johtamisessa ja ohjauksessa avustavaksi tietovarannoksi, jos kirjausten luotettavuutta ja järjestelmän käytettävyyttä saadaan parannettua, sekä varmistetaan riittävä osaaminen tiedon analysointia ja raportointia varten.
Jatkotoimenpiteinä selvityksessä ehdotetaan muun muassa oikeusministeriön ohjausroolin vahvistamista, raportointikäytäntöjen ja -ketjujen selventämistä, Kiekun käytettävyyden parantamista, tiedon analysointi- ja raportointiosaamisen vahvistamista sekä keskustelua hyvistä käytännöistä ja vaikuttavammasta muutosjohtamisesta
Työpanoksen kohdennus tulisi toteuttaa talousarviolain ja -asetuksen edellyttämällä tavalla, luotettavasti ja siten, että tietoa voidaan hyödyntää toiminnan laillisuuden ja tuloksellisuuden varmistamisessa. Arviointiperusteina selvityksessä käytetään talousarviolakia ja -asetusta ja muita työpanoksen kohdentamiseen liittyviä keskeisiä säädöksiä sekä valtionhallinnon ja oikeusministeriön määräyksiä, ohjeita ja suosituksia. Arvioinnin pohjana käytetään Kieku-raportteja ja muuta kirjallista aineistoa sekä Webropol-kyselystä ja haastatteluista saatavia tietoja. Kysely kohdennettiin hallinnonalan virastojen johdolle, ja siihen saatiin yhteensä 125 vastausta (68,3 %).
Selvityksen perusteella työpanoksen kohdentamisen suurimmat haasteet ovat kohdentamistiedon luotettavuus ja Kieku-järjestelmän käytettävyys. Kiekun tuottamaa työpanoksen kohdentamistietoa ei voida pitää vielä niin luotettavana, että sitä voitaisiin tosiasiallisesti hyödyntää johtamisessa ja ohjauksessa. Työpanoksen kohdentamisella nähdään kuitenkin olevan potentiaalia kehittyä johtamisessa ja ohjauksessa avustavaksi tietovarannoksi, jos kirjausten luotettavuutta ja järjestelmän käytettävyyttä saadaan parannettua, sekä varmistetaan riittävä osaaminen tiedon analysointia ja raportointia varten.
Jatkotoimenpiteinä selvityksessä ehdotetaan muun muassa oikeusministeriön ohjausroolin vahvistamista, raportointikäytäntöjen ja -ketjujen selventämistä, Kiekun käytettävyyden parantamista, tiedon analysointi- ja raportointiosaamisen vahvistamista sekä keskustelua hyvistä käytännöistä ja vaikuttavammasta muutosjohtamisesta